جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خانه ای برای جوان ایرانی


خانه ای برای جوان ایرانی
وجود خیل عظیم جوانان برای هر کشوری موید، دو سویه مهم تهدید و فرصت است. به تعبیری دیگر وجود جمعیت بسیار جوان در هر جامعه ای هم می تواند به عنوان یک فرصت بزرگ تلقی شود، هم به عنوان یک تهدید جدی محسوب گردد. در جامعه ما نیز هم اکنون نسل جوان پیکره اصلی جمعیتی شهر های ما را تشکیل می دهند. به همین جهت لزوم برنامه ریزی برای آنان بیش از پیش ضرورت می یابد. این جمعیت جوان که به همراه خود مقدار بسیاری انرژی به همراه دارد نیاز دارد که در یک بستر مناسب انرژی خود را در راستای اعتلای جامعه اش صرف کند. در نتیجه برای رفع نیازهای جوانان می بایست امکانات و بسترهای مناسب آن را فراهم کرد. البته در اولین نگاه به نظر می رسد که نیاز اصلی جوانان مسائل مادی است از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و کار و... اما مسئله مهم تر این است که جوانان به اقتضای سن و سال شان و شور و شوق جوانی و پویایی و نشاطی و انرژی که دارند علاوه بر آن که این قبیل نیازهای ینیادین را دارا می باشد نیازهای مهم تر معنوی نیز دارند.
برای برطرف کردن این نیازهای معنوی است که باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد. در جامعه ما نیز بر مبنای همین امر که اکثریت این جامعه را جوانان تشکیل می دهند برای رفع نیاز های معنوی آنان و استفاده بهینه تر از انرژی بی پایان این قشر باید برنامه ریزی جدی کرد تا بتوان از این فرصت استفاده کرد و اجازه نداد که این مسئله تبدیل به یک تهدید شود. در این میان جایگاه شهر تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر کشور که دارای بیشترین تعداد جوانان نیز است از دیگر شهرها بارزتر است در نتیجه نیاز است که در این شهر نهادها و تشکل هایی باشند که به امر جوانان رسیدگی کنند. البته به نظر می رسد که بهتر است که این کار را به دست پر توان خود جوانان بسپاریم. یعنی متولی و اداره کننده این نهادها خود جوانان باشند به تعبیری این تشکل ها و نهادها به نحوی بر مبنای توان خود جوان به صورت «خودبنیاد» اداره شوند.
یکی از تجربه های نمونه های موفق دراین زمینه تشکل «خانه شهریاران جوان» است که در ۲الی ۳ سال اخیر توانسته است با عملکرد مثبت خود یک تجربه موفق از اعتماد مدیران جامعه به جوانان را نشان بدهد و با ساماندهی انرژی جوان تهرانی بتواند اهداف والایی را که از ابتدا داشته است تامین کند. «خانه شهریاران جوان» که هم نامش جوان است و هم بر اساس مدت زمان شکل گیری اش جوان است برای تحقق اهدافی نظیر آموزش، توانمندی سازی نیروهای جوان در زمینه های مدیریتی، بسترسازی برای رشد فکری و توان اجرایی و مدیریتی در جوانان، افزایش مشارکت جوان در مدیریت شهری، شکوفایی خلاقیت های جوانان، ترویج فرهنگ شهروندی، ایجاد تعامل مثبت بین جوان و مدیران شهری و... در زیر مجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تشکیل شده است. یکی از نکات جالب توجه در مورد این تشکل آن است که حداقل در محدوده شهر تهران محقق شده است که از نگاه تمرکزگرایانه که آفت اکثر این قبیل فعالیت ها است دور باشد و در تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اقدام به ایجاد دفتر به منظور جذب و خدمات رسانی به جوانان شهر تهران کرده است.
خانه شهریاران جوان با استفاده از پتانسیل خود جوانان به منظور استفاده بهینه تر از اوقات فراغت این قشر خصوصا در فصل تابستان اقدام به برگزاری مسابقات گوناگون ورزشی و هنری در سطح محلات مختلف شهر می کند. در کنار آن فعالیت های اجتماعی و فرهنگی جوانان را رد قالب پروژه های فرهنگی و اجتماعی و سمینار های گوناگون ساماندهی می کند تا به بهترین نحو بتوان از پتانسیل های نهفته در جوانان استفاده کند. به نظر می رسد در همین آغاز راه و در همین ۲ الی ۳ سال که از تولد «خانه شهریاران جوان» می گذرد این تشکل تجربه ای بسیار موفقی از خود بر جای گذاشته است و نشان داده اگر کار و امور جوانان را به خود جوانان سپرده شود نتایج خیره کننده ای به بار می آورد. پس شاید بررسی این پیشنهاد خالی از لطف نباشد که اگر امروز تنها در شهر تهران این خانه دایر است چرا فردا در کل ایران دایر نباشد؟

نویسنده : ابراهیم خلیلی
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید