پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ضرورت شناخت خود


ضرورت شناخت خود
این نکته قابل تاکید است که برای هر اقدامی ابتدا باید به باور در درون خود رسید برای پولدار شدن یا قبول شدن در کنکور یا پیدان کردن کاری دلخواه و ایجاد ارتباط با دیگران ابتدا باید به این توانایی در دورن خود باور داشته باشیم که می توانیم. هر گونه تزلزل و تردیدی در این مسیر نشاندهنده و دارای این پیام هست که ما در جایی دچار ضعف هستیم بنابراین ما باید خودمان را به خوبی بشناسیم سپس درصدد رفع نقاط ضعف خود برآمده و برای رسیدن به هدفمان گام برداریم.
بنابراین شناخت خود و دانستن اینکه چه نوع آدمی هستیم برای رسیدن به باورهای اعتلا بخش در زندگی مهم است. چندین راه وجود دارد که با مطالعه آنها و انطباق خود خواهیم دانست که چگونه انسانی هستیم و نقطه ضعف هایی که باید بر طرف شوند کدام ها هستند.
اما باید برای این انطباق صادق بود و حتی از یک دوست که صادق است و با ما کاملا آشنایی دارد و آدم رکی است! کمک گرفت. گاه ما دوست داریم چیزی که پرسش ها از ما می خواهند باشیم اما واقعیت این است که نیستیم پس باید برای شناخت نقاط ضعف و قوت خود صادق باشیم.
یکی از راه های شناخت خود که «گیل لیندن فیلد» روانشناس، آن را پیشنهاد می کند تجزیه و تحلیل این مطلب است که وقتی نقش های مشخصی را در زندگی روزمره خود بازی می کنیم، چگونه رفتار می کنیم و یا چه احساسی داشته و چطور می اندیشیم. به عنوان مثال نقش شما در حال حاضر که این مطلب را می خوانید ممکن است اینگونه باشد.
نقش من به عنوان یک همسر یا فرزند یا یکی از والدین: مراقبت کردن، تشویق کردن، گوش دادن آموختن، آشپزی، انجام کارهای منزل.
احساس من: صمیمی، خشمگین، شادمان، سردرگم، عاشقانه، ...
افکار من: قضاوت بین خوب و بد، تصمیم گیری درباره آینده، به خاطر آوردن خاطرات غم انگیز گذشته!، مقایسه کودکی خودم با کودکی فرزندم، ...
نقش من به عنوان یک (شاغل مثلا کارمند، محصل، رئیس، ...) و به همین ترتیب رفتار، احساس و افکار خود را بنویسید. نقاط مشترک را پیدا کنید. بدیهی است باید با تمرین نکات منفی از خود دور کرد از مقایسه خود با دیگران فقط تا آن حد که موجب رشد می شود استفاده کرد اما آن را هم باید کم کمک ترک کرد زیرا نهایتا هر یک از ما انسان منحصر به فردی است.
راه های دیگری هم برای شناخت خود وجود دارد که در شماره های بعد بدان خواهیم پرداخت. تست های روان شناسی هم کمک خوبی هستند.

مهتا حیاتی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید