پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نقش آب در تندرستی


آب نقش انكارناپذیری در تندرستی دارد و به طور میانگین ۶۰ درصد از وزن بدن را تشكیل می دهد و عملكرد تمام سیستم های بدنی به وجود آب بستگی دارد. نبود آب می تواند سبب خشكی بدن شود و این در حالی رخ می دهد كه در بدن برای كاركردهای عادی به اندازه كافی آب موجود نیست، حتی تحلیل رفتن آب به مقدار كم - به اندازه یك تا ۲ درصد از وزن بدن - نیز می تواند از انرژی شما كاسته و خسته تان كند.
میزان تحلیل آب، مشخصه بسیار مهمی برای تعیین وضعیت تندرستی پیر وجوان است.
پیامدهای تحلیل رفتن آب بدن عبارتند از:
▪ عطش و خشكی دهان
▪ خستگی و سردرد
▪ كم بودن یا قطع شدن ادرار
▪ ضعف در ماهیچه ها
▪ گیجی و سرگیجه
وضعیت بیماری و تندرستی
علائمی از قبیل تب، اسهال و استفراغ كه بعضا نشانگر بیماری ها هستند، سبب می شوند بدن، مایعات بیشتری از دست بدهد. بنابراین برای جبران آن باید مایعات را دو برابر مصرف كرد. مصرف زیاد آب، بیشتر به كسانی توصیه می شود كه مشكل سنگ مثانه یا كلیه (اورولوژی) دارند، اما كسانی كه مشكل نارسایی كلیه دارند و نیز بیماران قلبی و تیروئیدی باید مصرف آب را محدود كنند.
میزان نیاز بدن به آب
هر روز مقداری از آب بدن حین عرق كردن – محسوس یا نامحسوس- ادرار و حركات شكم از دست می رود.
برای عملكرد عادی بدن، شما نیاز به جایگزین كردن آب از دست رفته از طریق آشامیدن و خوردن غذاهای واجد مایعات دارید.
بنابراین باید دید چه میزان آب برای شما كافی است؛ پاسخ دادن به این پرسش چندان هم آسان نیست، چرا كه میزان كم و زیاد شدن روزانه آب در بسیاری از موارد فرق می كند. بیشتر مردم برای فرو نشاندن تشنگی، میزان متفاوتی آب می نوشند. مصرف آب مورد نیاز برای تندرستی بستگی به میزان تحرك و درجه آب و هوا دارد.
با توجه به از دست رفتن آب در طول روز، خوردن غذاها معمولا ۲۰ درصد از آب از دست رفته را جبران می كند. پس اگر در روز دو لیتر آب یا هر آشامیدنی دیگری مصرف كنید (كمی بیش از هشت لیوان) آب از دست رفته بدن قطعا جبران می شود، البته مصرف هشت لیوان آب نیز كاملا نسبی بوده و بستگی به خود انسان دارد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید