جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درمان خشکی دهان


درمان خشکی دهان
حفره دهان اهمیت خاصی در زندگی ما دارد. اول آنکه ایجاد ارتباط با جامعه از طریق حفره دهان امکان‌پذیر است. دوم آنکه حفره دهان محل ورود غذا است و در نهایت، اهم زیبایی شما در صورت با حفره دهان مرتبط است. بزاقی که در دهان است، تسهیل کننده دو نقش مهم دهان است یعنی تغذیه و ارتباط کلامی.
خیسی و بزاقی که شما در دهان حس می‌کنید، کار چند غده است. سه عدد از این غده‌ها اصلی‌اند و بقیه فرعی. از غدد اصلی می‌توانیم پاروتید یا بناگوشی-تحت‌فکی و زیرزبانی را نام ببریم. هر مشکلی در این غدد به وجود آید می‌تواند یک عامل خشکی دهان باشد. برای مثال: کم‌کاری. به طور معمول هرچه سن بالاتر می‌رود، امکان کم کار شدن این غدد بیشتر می‌شود. بنابراین افراد با سن بالا ممکن است احساس خشکی دهان بکنند.
علل روانی و هیجانی نیز می‌تواند با تحریک غدد سمپاتیک و پاراسمپاتیک در کار این غدد اختلال ایجاد کنند. بیماری‌های گوناگونی که ممکن است در این غدد به وجود آید و درمان‌های رادیوتراپی ناحیه سر و گردن، مصرف داروهای متعدد و بالاخره انسداد مجرای این غدد در اثر سنگ و دلایل خاص دیگر نیز از علل خشکی دهان هستند. بنابراین دلایل خشکی متعددند و بیماران با ارجاع به متخصص بیماری‌های دهان می‌توانند به علت آن واقف شوند. خشکی دهان عوارض متعددی برای مبتلایان ایجاد می‌کند از آن جمله سختی بلع غذا، سختی در تکلم (زبان در صورت خیس بودن می‌تواند حرکت راحتی در دهان داشته باشد که در صورت خشکی این امکان از آن سلب خواهد شد)، پوسیدگی در دندان‌ها که اغلب الگوی خاصی دارد، از دست دادن حس چشایی، لق شدن دندان مصنوعی و بوی بد دهان می‌باشد. علایم خشکی دهان شامل احساس چسبندگی زیاد زبان به لب‌ها و دیواره داخلی دهان، احساس سوزش دهان، خشکی زبان و مشکل حرکت آن، تورم لثه، ترک و شکاف روی لب و گوشه دهان، ایجاد زخم در داخل دهان و نداشتن حس چشایی است که برای مبتلایان توصیه‌هایی دارم:
معاینه غدد بزاقی و بررسی آن از سوی متخصص بیماری‌های دهان، قرقره یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط شده با یک قطره آب لیمو سه بار در روز، نوشیدن متوالی آب در طول روز، مصرف نکردن قهوه و چای و الکل و مواد محرک و ادویه‌ها در غذا، پرهیز از استعمال سیگار، جویدن آدامس بدون قند، درصورت نیاز استفاده از بزاق مصنوعی، شستشوی دهان چند بار در روز به خصوص بعد از غذا یا خوردن هرنوع مواد خوراکی، مسواک کردن با مسواک نرم حداقل سه بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان به آرامی، جلوگیری از مصرف غذاهای چسبناک و قندی مانند بیسکویت، گرداندن آب در دهان پیش از خواب و خوردن دارچین و نعناع و پونه به همراه غذا توصیه می‌شود ولی مرکبات و نمک ممکن است موجب سوزش دهان شود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مراجعه هر سه ماه یک بار به دندانپزشک. ضمنا مصرف خمیردندان‌ها یا سایر اشکال بیوتن و بیواکسترا کمک بزرگی به رفع عوارض این بیماری می‌کند.
منبع : باشگاه فرهنگی و ورزشی پیام


همچنین مشاهده کنید