سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

قناعت‌پیشگی در ۲۴ ساعت


قناعت‌پیشگی در ۲۴ ساعت
● کی و چگونه قناعت کنیم؟
وقتی کسی عادت کرده باشد به ولخرجی و بی‌خود و بی‌جهت خرج کردن سختش است که یکهویی همه عادتش را بگذارد کنار. می‌بینی طرف پولش از پارو بالا می‌رفته، زده و ورشکست شده و دار و ندارش را از دست داده. حالا باید روش زندگی‌اش را عوض کند تا بتواند به زندگی‌اش ادامه بدهد وگرنه باز با همان اخلاق «تو بخر، غمت نباشه» نمی‌تواند زندگی کند. اصلا آهی در بساط ندارد که با ناله سودا کند. پس بهتر است که، نه واجب است که، قانع باشد. البته قناعت کردن فقط برای زمان درماندگی و نداری نیست. دارا هم که بودی قناعت کن که نکند روزی ندار شوی. قناعت برای همیشه است. پس بیایید روح و جسممان را به آن عادت دهیم.
● راه و رسم قناعت کردن چیست؟
▪ به خودت بگو که می‌خواهی قانع باشی:
در وهله اول باید به خودت تلقین کنی که می‌خواهی قانع باشی. مدام به خود بگو و بقبولان که باید قناعت کنی. تلقین برای قوی‌تر شدن عزم و اراده انسان برای انجام هر کاری از اهم واجبات است.
▪ با خودت بجنگ:
با زیاده‌خواهی‌ات باید دست به یقه بشوی. باید توپ و تفنگت را مسلح کنی و بروی به جنگ حرص و طمعت. باید بزنی وسط پیشانی‌اش و نقش بر زمینش کنی این غول هرزه را تا بتوانی قانع باشی. با خود خودت بجنگ.
▪ خودت را بزرگ کن:
هر چه به خواسته‌های ناروای خویش بیشتر پشت کنی و زیر بار آنها نروی، بزرگتر خواهی شد. اگر در برابر آنها بایستی و خود را با خواری و زبونی نیاندازی، نفست هم رشد خواهد کرد و هرچه با عزت‌تر باشی، کمتر به آنها اعتنا می‌کنی. یک رابطه رفت و برگشتی است.
▪ خودت را بشناس:
اگر خودت را بشناسی و جایگاهت را بدانی و بدانی که نیامده‌ای که بیاندوزی و مدام حرص و ولع مال دنیا را بزنی و مدام بخوری. «خوردن برای زیستن و ذکر کردنست/تو معتقد که زیستن از بهر خوردنست»
▪ بدان که هر آینه خواهی مُرد:
وقتی هر لحظه به یاد داشته باشی که ممکن است رو به قبله شوی و نمی‌توانی حتی یک ارزن از آنچه را که جمع کردی را با خود ببری، خُب مگر بیکاری که وقتت را به بیشتر جمع کردن تلف کنی. به همسایه بغلی‌ات نگاه کن که چه راحت لوله بخاری‌شان گرفت و هر ۵ نفر با هم به رحمت خدا رفتند.
▪ به پایین دستی‌ات نگاه کن:
به آنها که از تو کمتر مال و منال دارند نگاه کن و خدایت را شکر کن. هستند کسانی که از تو محتاج‌ترند. این تو را تسکین می‌دهد و تو را به داشته‌هایت راضی و امیدوارتر می‌کند. به قولی نامعروف: «دست پایین دست بسیار است.» به بالایی‌ها نگاه کنی فقط حسرت به بار می‌آید. حال خود دانی.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید