جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

موقع تشییع یک جنازه چه کارهایی باید بکنیم؟


موقع تشییع یک جنازه چه کارهایی باید بکنیم؟
● بدرقه جنازه؛ آینه عبرت
مرده را نمی‌شود روی زمین گذاشت. به محض این‌که روح از بدن کسی جدا شود و بمیرد باید جنازه‌اش را به خاک سپرد. همراهی با جنازه تا موقع دفن کردنش، نمایشی است که قضیه مرگ را به همه یادآوری می‌کند. مراسم تشییع جنازه از آن مراسم‌های نمادینی است که باید برای شرکت کردن توی آن کلی آداب و رسوم رعایت کنی.
۱) دست رد به سینه صاحب عزا نزن:
همیشه که نباید به مراسم شادی و جشن دعوت بشوی. حداقل برای همراهی و همدردی با آن‌هایی که عزیزی از دست داده‌اند، دعوت به تشییع جنازه را قبول کن. نگران نباش شب خواب نمی‌بینی. بالاخره این شتر دم در خانه شما هم خواهد خوابید. آن وقت خوشت می‌آید که هیچ کس توی مراسم شما نباشد؟!
۲) هروکر ممنوع:
آمده‌ای تشییع جنازه تا از مرگ یک آدم مثل خودت عبرت بگیری نه این که هروکر راه بیندازی. اصلاً به این فکر کن که انگشت‌نما می‌شوی. مگر نه این که اظهار خوشحالی جلوی کسی که غمگین است دور از ادب است؟ باور کن چیزیت نمی‌شود در طول مدت تشییع جلوی خودت را بگیری.
۳) تشییع مایه عبرت است / این عاقبت خود توست:
اگر در طول مدت تشییع جنازه به این فکر کنی که دیر یا زود این خودت هستی که توی این جعبه چوبی جا می‌گیری و می‌روی روی دست مردم، نگاهت به زندگی و نوع کارهایت عوض خواهد شد. در طول مدت مراسم به این فکر کن و این که اثر این فکر باید کجای زندگیت را دست‌کاری کند.
۴) سر به زیر باش:
مراسم تشییع جنازه جای شاخ و شونه کشیدن نیست. باید با فروتنی و خشوع بقیه را همراهی کنی. سعی کن این جا کمتر قلدر باشی!
۵) آرام، متین، باوقار:
آرام و باوقار راه رفتن تو نشان می‌دهد که فکرت مشغول و درگیر شرایطی است که توی آن قرار گرفته‌ای. ضمناً اینجا مسابقه دو هم نیست و کسی دنبالت نکرده. آرام باش!
۶) لطفاً هیس!:
برای خوب فکر کردن و عبرت گرفتن از مرگ و همراهی جسد آدمی که تا چند ساعت قبل مثل تو راست راست راه می‌رفت و نفس می‌کشید، لازم است که ساکت باشی. این جوری شأن مراسم حفظ می‌شود و احترام می‌گذاری و از همه مهم‌تر این که زبانت چند دقیقه استراحت می‌کند.
۷) همرنگ جماعت باش:
کافی است کمی به عمق مسئله‌ای که دارد کنارت اتفاق می‌افتد فکر کنی، آن وقت حداقل برای مدتی همه خوشی‌های عالم از یادت می رود. باید موقع تشییع جنازه حداقل در ظاهر غمگین باشی. این‌جوری با صاحب‌های عزا هم همراهی و همدردی کرده‌ای و این نشانه ادب تو است.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید