سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چه طوری برای مرگ آماده شویم و چه کارهایی برایش بکنیم؟


چه طوری برای مرگ آماده شویم و چه کارهایی برایش بکنیم؟
● کمربندها را ببندید
مرگ مشتری است که دم در خانه هر کسی می‌خوابد. موقع خوابیدن هم دندان‌هایت را نمی‌شمارد که ببیند چند سالت شده و بعد انتخابت کند، کاری هم ندارد که حال و روز تو چه‌جوری است، هر وقت خواست کار خودش را می‌کند. پس باید همیشه آمادگی پذیرایی از این مهمان ناخوانده را داشته باشی. خوب است بدانی وقتی سراغت آمد چه‌طور آماده باشی و چه کارهایی را لازم است قبل از آن انجام بدهی تا دست پاچه نشوی و یاد کارهایی که باید می‌کردی و نکرده‌ای، نیفتی.
۱) تکلیف اموالت را روشن کن:
قرار نیست اموالی که داری را همراه خودت ببری توی قبر. این‌ها را باید بگذاری برای بقیه‌ای که هنوز توی دنیا هستند و نوبت‌شان نشده. این یک قانون طبیعی است. احتمالاً بخشی از همین چیزهایی که خودت داری هم همین طوری به تو رسیده. پس برای بخشیدن‌شان عجله کن. موقع وصیت هم دلخوری‌هایت را خالی نکن. طوری وصیت کن که طبق عرف به همه چیزی برسد.
۲) خودت را با عادت‌های خوب زینت بده:
تلاش کردن برای این‌که خودت را با بهترین اخلاق و عادت‌ها زینت بدهی و به خوبی‌ها عادت کنی، یکی از آن چیزهای به درد بخوری است که برای مرگ آماده‌ات می‌کند و موقع سختی‌های مرگ دستت را می‌گیرد. بالاخره باید چیزهایی باشد که با آن بدی‌هایی را که توی دنیا کرده‌ایم بپوشانیم تا کمتر به چشم بیایند یا نه؟
۳) زندگیت را همان طور که دین گفته بساز:
برای این‌که موقع مرگ یاد همه چیزهایی که بر گردنت بوده و انجام‌شان نداده‌ای نیفتی و این جوری حسرت نخوری، قبل از تمام شدن وقت به فکرش باش. نماز و روزه قضا و دِین‌های ادانشده، همه‌شان موقع جان دادن می‌آیند جلوی چشمت. اصلاً دستورهای دین را گذاشته‌اند که هم زندگی راحتی داشته باشی و هم مرگی راحت. اگر تا جایی که توان داری حرف‌های خدا را گوش کنی موقع مرگ دستت را می‌گیرد.
۴) از همه فرصت‌هایی که به سمت تو می‌وزند استفاده کن:
فرصت عمر، یک بار، آن هم برای زمان کوتاهی به تو داده می‌شود. اگر می‌خواهی به بهترین شیوه ممکن به خط پایان برسی باید از همه فرصت‌هایی که توی این مدت برایت ایجاد می‌شود استفاده کنی. شاید فقط همین یک بار باشد که این بچه یتیم دستش را جلویت دراز کرده. نگذار که موقع جان کندن حسرت این را بخوری که کاش کمکش کرده بودی. باور کن فرصت عمر مثل پلک زدن می‌ماند. شاید بعضی موقعیت‌ها فقط یک بار نصیبت شود.
۵) توی کنکور آزمایشی مرگ شرکت کن:
دیده‌ای برای این‌که یک امتحان کنکور بدهند بارها توی کنکور آزمایشی شرکت می‌کنند؟ همه این‌ها به خاطر این است که فکر کردن به یک موقعیت سخت و به یاد آن بودن آسان‌ترش می‌کند. فکر کردن به شرایطی که در آخر مسیر زندگیت توی آن قرار می‌گیری باعث می‌شود برای آن آماده بشوی و راحت‌تر این موقعیت را بپذیری. باید قبل از مرگ حداقل توی ذهنت تجربه و امتحانش کنی.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید