پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ساخت واکسن سرطان


ساخت واکسن سرطان
پژوهشگران انستیتو تحقیقاتی کارولینسکا (Karolinska) کشور سوئد اعلام کردند ملکولی که به ساخت واکسن سرطان کمک می کند را شناسایی کرده اند.
این پژوهش که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که از طریق این ملکول می توان رشد تومورهای سرطانی را متوقف و یا از گسترش آن جلوگیری کرد. نتیجه این تحقیق در مجله Nature Medicine چاپ شده و حاکی از آنست که در این پژوهش، مرکز پزشکی دانشگاه لایدن (Leiden University Medical Centre) کشور هلند نیز شرکت داشته است.
براساس این گزارش، در این تحقیق سلول ایمنی شناسی (immunological cell) و تی سل (T cell) که سلولهای دیگر را با آسیب رسانی شناسایی می کند، بکار گرفته شده اند. این آسیب رسانی که در ملکولهای کلاس یک (MHC) پیدا شده، به سلهای تومور اجازه می دهد تا از سیستم دفاعی خون بگریزند.
پژهشگران این دو موسسه، ملکولی را شناسایی کردند که تی سل آنرا تشخیص می دهند. با استفاده از این ملکول می توان از رشد تومور و گسترش آن جلوگیری کرد.
خانم الیزابت ولپرت (Elisabeth Wolpert) یکی از محققان این طرح در این رابطه می گوید: "ما فقط این تحقیقات را برروی موشها انجام داده ایم. هنوز خیلی زود است تا بگوییم که به واکسن ضد سرطان دستیافتیم چون آزمایشات باید برروی بدن انسان نیز انجام شوند."
توسعه و گسترش سلولهای سرطانی در بدن، بزرگترین سبب مرگهای بیماران سرطانی است.
تا به حال دانشمندان تحقیقات زیادی را برای ساخت این واکسن انجام داده که به نتیجه مطلوب نرسیده اند. اما این تحقیق یکی از موفق ترین آنها بشمار می رود. قبلا واکسنی ارایه شد که تقریبا اکثر تومورهای دهانه رحم زنان را مهار می کرد، اما برای تومورهای دیگر راه حلی قطعی ارایه نشده است.
دانشمندان پیش بینی می کنند که بیماری سرطان حداکثر تا سال ۲۰۲۵ میلادی مهار شدنی خواهد بود.


Nature Medicine
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید