جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مردی به رنگ پرتقال


مردی به رنگ پرتقال
بزرگی گفته است: «اولین مصرع هر شعر، هدیه خدایان است.» شما چه فکر می‌کنید؟ حتما می‌گویید این را باید از یک شاعر پرسید.
کلاغ کوچه خبر همین کار را هم کرده و رفته سراغ یک شاعر که اولین شعرش را در شانزده سالگی با این مضمون منتشر کرده است:« من گرسنه بودم و تو گرسنه بودی و هر کدام سعی داشتیم از قرص نانی که در باور بعضی‌ها بود...»
عزت‌الله الوندی شاعر و نویسنده خوش ذوق، متولد ۱۳۵۳ و اهل تویسرکان است. رشته تحصیلی او تئاتر و ادبیات نمایشی و شغل او روزنامه‌نگاری است. اما دغدغه اصلی او داستان و شعر است. شعر را به نوعی الهام و در واقع تبلور همهٔ درک‌ها و دریافت‌های ذهن آدم در یک لحظه باشکوه می‌داند که در قالب واژه‌ها متجلی می‌شود.
اولین کتابی که الوندی منتشر کرده ، داستان بلندی بر اساس زندگی شاعر حماسه‌سرای ایران فردوسی است که انتشارات مدرسه ناشر آن است. منظومهٔ «بچه‌ها دلم برایتان تنگ می‌شود» کتاب دیگر الوندی است که جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس برای نوجوان‌ها را در جشنواره ادبیات پایداری برایش به ارمغان آورد. از او همچنین رمان‌های «تپه‌های بی‌مهتاب» و «مردی به رنگ پرتقال» که بر اساس زندگی‌نامهٔ دو تن از شهدا نوشته شده، به چاپ رسیده است. این دو کتاب را نشر شاهد منتشر کرده است.
الوندی کارهایی را هم زیر چاپ دارد که به‌زودی منتشر می‌شوند. «کلیدساز» نام رمانی است که برای نوجوانان منتشر می‌شود. همکاری در نگارش کتابی با عنوان کلی «داستان تمدن ایرانی» از کارهای دیگر اوست. این کتاب چند شاخه فرعی دارد که یکی از این شاخه‌ها به بررسی موسیقی ایران از آغاز تا امروز می‌پردازد. این کتاب را انتشارات افق منتشر می‌کند.
درحال حاضر او مشغول نوشتن رمانی به نام «جگر گرگ» برای بزرگسالان است. او به کتابی که درباره فردوسی نوشته بیشتر از دیگر کارهایش دلبستگی دارد؛ آن هم به دلیل زحمت زیادی که برای واقعی‌تر‌شدن آن کشیده است. او برای پرهیز از افسانه‌های ساختگی و نزدیکی به واقعیت از ۲۸ منبع استفاده کرده است.
او به نوجوان هایی که به ادبیات علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کند با موسیقی ،که ریتم و ملودی دارد، دمخور شوند و همچنین داستان و خاطره‌هایشان را با کمی‌چاشنی تخیل، برای دیگران تعریف کنند.


مژگان خسروی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید