پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وصف حال کارمندان غرغرو و ناامید


وصف حال کارمندان غرغرو و ناامید
به یاد داشته باشیم مدیران قدرت ذهن خوانی ندارند و انگشت شمارند کارمندانی که وقت بگذارند و بررسی کنند که چه چیزی کارشان را ملال انگیز و زجر آور می کند و چگونه می توانند این مشکل را برطرف کنند.
نارضایتی از کار و وضعیت کاری پدیده ای است جهانی اما انگشت شمارند افرادی که وقت بگذارند و بررسی کنند که چه چیزی کارشان را ملال انگیز و زجر آور می کند و چگونه می توانند این مشکل را برطرف کنند.
زجر آور بودن، کسالت بار بودن و بیمناک بودن سه صفتی هستند که بسیاری از مردم جهان کار خود را با آنها مقایسه می کنند.
با این تاکید که زجر آور بودن یک کار با بد بودن کاملا متفاوت است، افرادی که در این وضعیت قرار دارند اغلب غرغرو، ناامید و به لحاظ روحی بسیار ضعیف عمل می کنند.
برخی بر این باورند که مهم ترین عامل در زجر آور بودن یا نبودن یک کار، مدیران و روسا هستند که سهم بسیاری در ایجاد حس رضایت یا عدم رضایت کارمندان از کار خود دارند.
یک تحقیق انجام شده این نظریه را تا حد زیادی تایید می کند: ۴۳ درصد افراد بیکاری که در سال ۲۰۰۸ در پی شغل جدید بودند و در تحقیق شرکت کردند مهم ترین عامل درخواست برای شغل جدید را نحوه برخورد مدیران و روسای پیشین خود عنوان کرده بودند.
● سه نشانه مهم یک کار دلتنگ کننده و زجر آور
از میان تمام نشانه های ریز و درشت محققان سه نشانه یک کار زجر آور را حقارت و خودکوچک بینی، به چشم نیامدن و احساس موثر نبودن معرفی کرده اند.
▪ احساس حقارت: این وضعیت بیانگر آن است که کارمندان نمی توانند به تنهایی موفقیت و سهم خود را در پیشبرد کار تشخیص بدهند در نتیجه چنین کارمندانی اغلب برای پی بردن به ارزش کار خود به نظرات دیگران که معمولا مدیران هستند نیاز دارند.
▪ به چشم نیامدن: هنگامی است که کارمندان احساس می کنند مدیران به آنها بی توجهی می کنند.
▪ احساس موثر نبودن: هر کارمندی نیاز دارد بداند کاری که انجام می دهد چه تاثیری بر زندگی یک نفر دیگر
( یک مشتری یا همکار و یا حتی مدیران) دارد و احساس موثر بودن زمانی به کارمندان دست می دهد که نمی توانند شاهد این تاثیر باشند.
● بهبود رابطه فرادستی و فرودستی!
محققان معتقدند همواره راه هایی برای بهبود کارمندان و مدیران وجود دارد.
تا بدان وسیله کارمندان رضایت از کارشان را ارتقا دهند.
▪ مدیران در دایره ارزیابی:
یک سوال: آیا مدیر شما به سه نشانه یک کار زجر آور اهمیت می دهد و آیا قادر به تشخیص این سه مورد هست؟ پاسخ مثبت است. بسیاری از مدیران با این که ظاهرا به بهبود رابطه کاری میان زیردستان با خود بی علاقه هستند و یا وقت کافی برای رسیدگی به امور و مشکلات کارمندان ندارند اما در اصل می خواهند شرایط کاری را برای کارمندان رضایت بخش تر کنند.
▪ شاید مدیر اطلاع ندارد: در این وضعیت بهتر است در نخستین فرصتی که دست می دهد با مدیرتان درباره عوامل موفقیت در کار خود صحبت کنید.
▪ به نتایج مثبت رفتار متقابل بیندیشید: کارمندانی که علاقه دارند مدیرشان با آنها رفتار مناسبی داشته باشد باید با مدیران آنگونه رفتار کنند که می خواهند مدیرشان با آنها رفتار کند. بنابراین شما هم ترجیحا بهتر است در پی یافتن راه هایی باشید تا مدیرتان متوجه شود رفتارتان چه عملکرد مثبتی برای شما داشته است. به یاد داشته باشیم که مدیران قدرت ذهن خوانی ندارند و تغییرات مثبت به یک باره روی نمی دهند!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید