جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ناصرالدین شاه سوار مونوریل می شود؟!


ناصرالدین شاه سوار مونوریل می شود؟!
یحتمل اگر تا به حال به مترویی صادقیه نام، نزول اشراف کرده باشید در اطراف بیرونی این استیشن با ستون هایی نیم ساخته، مواجه گردیده اید که اگر با تعاملا ت پررنگ مسوولین، غریبه باشید عن قریب خیالا ت می فرمایید که این ها، نکته انحرافی های مترو می باشند؟! علی الحساب باید فکرون کرد که این ستون ها شاید آثار مربوط به تمدن بین المتروئین بوده که جهت توسعه توریستی و فاز هجدهم چال اسکندرون به انظار عمومیه گذارده شده اند.
دگر این که راپورت چی خفن ما آمار داده که این ستون ها مربوط به خطی مونوریل نام بوده که سابقا قرار بر آن بوده که احداثیه شود تا ملت طهران هم چون چشم بادامی ها از تکنولوژیه جدید این ترن بهره مند گردند; لیکن به سبب دعوای رییس بلدیه و پریزیدنت، این طرحیه فعلا با قهریه مواجه شده تا چه شود؟! گویا بلدیه چی ها، متفق القول در فکرون آن هستند تا لاین های آندراگراند یا همان مترو را توسعه بخشند و اعتبارات مصوبیه شورای بلد را خرجون آن کنند ایضا گاورمنت چی ها هم راه به راه از ترقیه خطوط ریلیه گفتن کرده، مصمم اند تا این ترن هوایی را هر چه سریع تر هوا کنند؟!
عارض به حضور صادقه شما که گویا ترن برقی زیرزمینی، هزینه های گزافی بابت احداثیه می طلبد و معلوم نیست که چه بر سر زیرخاکی های مکشوفه بیاورد; لا جرم من حیث المجموع می توان مونوریل که بر یک لا ین استوار بوده را مناسب تر دانست از جهت این که ملت از غنی و فقیر فی الکل یک خط می شوند؟! ایضا از آن باب که مونوریل بر روی زمین احداثیه می گردد، یاد بلندپروازی را همواره در دل ملت احیا کرده شاید که بیفتد من بعد مونوریل به گردش و سیاحت در سیارات منظومه های غیرشمسی نیز نائل گردند. خود شخص ما بر این نکته تاکید داشته که اگر ملت را همواره رو به فوقان بکشانیم عن قریب به علت امورات جوی، سریعا جوگیر شده و فی المثل در مستقبل، طلب آپولو کنند؟!
گویا هوایی شدن عوام الناس، دستاویز شده که دار و دسته شارع بهشت با اکیپ مستقر در شارع پاستور با یکدیگر دوئل کرده و نتیجه آن شده که پولی یامفت، صرف این قشون کشی های مترویی شود که البته فدای چند بشکه نفط. بلدیه چی ها با زحمتیه بیل و کلنگ زدن من باب چند فرسنگ تونل زنی در زیرزمین موافقون بوده که شاید در خلا ل این ژول ورن بازی ها، چند مثقال زیرخاکی عایدشان شود لیکن احداث مونوریل بر روی زمین، باد هوا بوده که هیچ، جز چند پشه ثمری در پی ندارد؟! دیگر این که تایم پروژه مترو در داخله بسیار طویل شده، خوف آن می رود که در لحظه افتتاحیه کامله، این وسیله چونان گاری اسبی دموده شده و موجبات آن را فراهم آورد که ممالک مترقیه به ریش ما بخندند. مول مول زدن بابت کومپلتینگ مترو به قاعده ای ما را خسته نموده که آخر می دهیم، رئیس المترو بابت واقع گرایی و شفاف سازی، نام پروژه را به سانتی متر یا میلی متر و تغییر دهند تا وضعیه آن از حرکت لا ک پشت، ایزوله شود و هم ما کمی پخپخو شویم؟!
عارض به حضور شما که به قول کاراکتر انیمیشن تلفیزیونی ستاد بهینه سازی مصرف سوختیه، مونوریل و تراموا کلی کلا س داشته و نباید که ازآن گذشت. لیکن شایسته بوده که بلدیه طهران با وزارت داخله کنار آمده، ملت از ترن هوایی نیز بهره مند گردند، به خدا که کلا س دارد؟! فی الحتم شنفته اید که بعضی امور، زمین تا زیرزمین با هم توفیر داشته لیکن مصداق صحبت ما هم این است که در زیرزمین، ولیمه نمی دهند که صاف بر روی آندرگراند، کلیک کرده اید؟! دیلماج کلمه آندرگراند به فارسی زیرزمین می شود ایضا ایرانیان کلا به اموری که تحت وزیر داشته باشد، اشتیاقیه و افری دارند:
▪ زیرآبی: این صفت مخصوصیه عناصری از خلقت بوده که اغیار را دور می زنند.
▪ زیرگیری: این فن مخصوصیه متمول ها و فئودال هایی بوده که با بیمه مطمئنه، چرخ اتول خود را بر روی موجودات اضافه می گیرند.
▪ زیر نیم کاسه: ظرفی است که بابت دوز و کلک در اموریه می گمارند.
▪ زیر میزی: پول سیاهی که در وضعیه تنگی به عناوینی چون باج سبیل و رشوه به دکتورها و موهندسین داده می شود.
حرفها سربه درازا کشیده لیکن گویا کتابی من باب چگونگی حرکت مترو توسط استاد اصغر خان متروزاده ریلی معروف به ترن برقی، کتابت شده که وضعیه تکاملیه این وسیله نقلیه من ما مضیه تا به این یوم را آنالیز نموده است. راپورت خفیه داده اند کلا م زیر پوستی این کتاب ارزشمند، حاوی نکات ظریف و لطیفی بوده که از سوی نگارنده عالجاه به مخاطب عرضه شده تا زمینه آشنایی همگان با چرخ پر طمطراق این اسباب راحتی را فراهم کند. مخصوصا که فنون مربوطیه به تحرکیه، سنجش واحدیه، کیلونمره و حتی پاشنه آشیل آن به طرزی شفاف و فجیع در بطن و متن ماجرا، گنجانده شده است؟!
این کتاب در سه مجلد به همت اداره انتشاریه صنعت گاری،طباعه شده و به لحاظ نثرنونوال و ظریف خود، ناگاه به پرینت های دویم و سیم هم ایضا رسیده است. لیکن دستور دادیم که منجیلک یک دوره کامله از این رساله نفیسه را فی الفور تهیه و جهت رویت هومایونی تقدیم بدارد. همین شد و ما بی تانی کتاب را گشودیم و آن را مورد مطالعه قرار دادیم ایضا مشاهده شد که از سطر اول تا سطر آخر، مرتبا تکرار شده بود: بیتکو، بیتکو، بیتکو ... مترو. فی الواقع تلفیق واحد اسب بخار و ترن برقی، فتح البابی جدید از عصر حجر تا به دوره قجر بوده لیکن مغز ما هم کشش این اموریه را نداشته، الا ن قریب به سه و اندی سال است که بر روی رمز گشایی این کتاب، عمر تلف کرده ایم ایضا تا به حال دو گوله ها، چیزی نفهمیده اند تا چه شود؟! روزگارتان عشرون فعلا خداحافظون.

نویسنده : مهدی دل روشن
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید