جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خطر مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان


خطر مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان
آنتی بیوتیک و کوکان درمان عفونت گوش در اطفال با آموکسی سیلین که دارویی رایج برای این مشکل است، شانس به وجود آمدن مشکل در دندانهای شیری آنها را دوبرابر افزایش میدهد.
درمان عفونت گوش در اطفال با آموکسی سیلین که دارویی رایج برای این مشکل است، شانس به وجود آمدن مشکل در دندانهای شیری آنها را دوبرابر افزایش میدهد. این حالت که dental fluorosis یا مسمومیت دندان با ترکیبات فلوئور نام دارد، در اثر رسیدن بیش از حد فلوراید به مینای دندانهای در حال شکل گیری به وجود می آید.
تاثیر این ماده بر روی دندانهای پیش و آسیا به شکل لکه های نامحسوس سفید تا حفره ها و لکه های قهوه ای رنگ ظاهر میشود و حتا میتواند در آینده هم مشکلاتی برای دندانها به وجود بیاورد.
در مجموع ۲۴ درصد از اشخاص مورد آزمایش دچار این مسمومیت شدند و تحقیقات تاثیر فراوان استفاده از آنتی بیوتیک در سنین ۳ تا ۶ ماهگی را بر روی این مشکل تایید کرد.
هرچند هنوز نتیجه این تحقیقات نمیتواند مانعی برای تجویز آنتی بیوتیک برای اطفال ایجاد کند، اما با توجه به نقش اساسی آن در بروز ناهنجاریهای دندان، دستور العمل فعلی برای پزشکان اطفال این است که فقط در زمانی که چاره دیگری برای رفع مشکل وجود ندارد، آنتی بیوتیک تجویز کنند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید