چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دماوند


دماوند
بخش لاریجان ،شهرستان آمل ،۶۲ کیلومتری جنوب غربی آمل ، ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران ،۲۶ کیلومتری شمال دماوند. ارتفاع ۵۶۲۸ متر . غالب کتابهای جغرافیائی ارتفاع کوه دماوند را ۵۶۷۱ متر نوشته اند ولی عملیات فتوگرامتری سالهای اخیر رقم ۵۶۲۸ متری را نشان می دهد. با توجه به اینکه دقت اندازه گیری های ارتفاعی عملیات فتو گرامتری سالهای ۱۳۳۵-۱۳۶۰ دارای دقتی ۵۰ - متر است از این رو رقم ۵۶۷۱ متر را میتوان به عنوان نوسان بالا پذیرفت . کوه دماوند بلندترین قله فلات ایران و بالطبع مرتفع ترین کوههای کشور ایران می باشد قله ای است مخروطی و آتشفشانی است خاموش که در دوران چهارم زمین شناسی فعال بوده است . این قله از برف دائمی پوشیده شده و در روزهای صاف آفتابی از کرانه های دریای خزر و شهر تهران و حتی قم به خوبی دیده میشود .
کوه دماوند تقریبا از ۷۰ دهانه آتشفشانی تشکیل یافته و یکی از آنها که از نهشت های ضخیم گوگردی پوشیده شده قله ای مخروطی و زیبا را پدید آورده و دهانه ای به قطر حدود ۴۰۰ متر در آن دیده می شود . دامنه های این کوه از گدازه های آتشفشانی پوشیده شده واز دهانه های متعدد آن گاز گوگرد متصاعد است.
این کوه مرکز یک منطقه زلزله ای است که در سراسر مازندران کشیده شده و در دامنه های آن چشمه های آب معدنی فروانی که حاوی املاح گوناگون است از زمین می جوشد که از جمله این چشمه ها چشمه آبگرم اسک و تلخ رود و لاریجان را می توان نام برد . از کوه دماوند چشمه سارهای فراوانی سرازیر می شود که همگی به رود خانه هراز میریزد که از جمله آنها تلخ رود ،آب رزان و آب مشک عنبر را میتوان نام برد.
روستاهای زیادی در دامنه این کوه واقعند که مهمترین آنها عبارتند از : پلور،اسک،رینه ،گزنک ،تینه ،کرف ،نل،دلا،نادل،رزان،تاریخ و...
برای صعود به دماوند مناسب ترین و آسان ترین راه عبور از روستای رازان و طی یال شمال شرقی ویا عبور از روستای تاریخ و طی دامنه غربی وجنوبی آن است .

با همکاری الهه فرشیدی
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید