پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آیهٔ الله میرزا علی آقای قاضی


آیه الله میرزا علی قاضی از بزرگترین عارفان و عالمان و استاد برخی از عارفان و پویندگان راه حق در سالهای اخیر می باشد.
وی در ۱۳ ذی الحجه سال ۱۲۸۵ هجری قمری متولد شد.
پدرش سید حسین قاضی، انسانی بزرگ و وارسته و از شاگردان برجسته آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی بود و از ایشان اجازه اجتهاد داشت. اجداد آقای قاضی نیز تا چهارده پشت همگی از علمای بزرگ می باشند.
سید علی قاضی از همان ابتدای جوانی تحصیلات خود را نزد پدر و میرزا موسی تبریزی و میرزا محمد علی قراچه داغی آغاز نمود و درس هایی مانند تفسیر، ادبیات فارسی و عربی را در همان سالها فرا گرفت . در سن بیست و یک سالگی کتاب ارشاد مفید را تصحیح نمود؛ وی در سال ۱۳۰۸ هجری قمری که جوانی ۲۶ ساله بود به قصد زیارت امیر مومنان همراه با کاروانی به نجف مشرف شد و تا آخر عمر آنجا را موطن اصلی خویش قرار داد.
پس از اقامت در نجف اشرف تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی مانند شیخ محمد مامقانی، آقای شریف، آخوند خراسانی و. . . ادامه داد و توانست در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد برسد. در نجف نزد آیت الله شیخ محمد بهاری و آیت الله سید احمد کربلایی به کسب مکارم اخلاقی و عرفانی پرداخت. باید اشاره کرد که این دو استاد خود از شاگردان ملاحسینقلی همدانی بودند.
از ملاحسینقلی همدانی نیز حکایت های شگفتی نقل شده است. وی در دوران عمرش توانست سیصد نفر را تربیت کند، افرادی مانند شیخ محمد بهاری، سید احمد کربلایی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و. . . سلسله اساتید عرفانی آیه الله قاضی به ایشان و سپس به حاج سید علی شوشتری و پس از آن به شخصی به نام ملا قلی جولا می رسد.
آیت الله قاضی طی سه دوره، اخلاق عرفان اسلامی را برای شاگردان خود تدریس نمود و شاگردان بسیاری را تربیت کرد، هر چند فقط بعضی شناخته شده هستند مانند: آیت الله محمد تقی آملی، علامه طباطبایی، آیت الله محمد تقی بهجت، حاج سید هاشم حداد و ... .
وی در رشته های دیگر نظیر ادبیات عرب و فقه نیز بسیار مبرز بود. در ادبیات عرب، چهل هزار لغت از حفظ داشت و شعر عربی را چنان می سرود که اعراب تشخیص نمی دادند سراینده این شعر عرب نیست. در تفسیر قرآن نیز ید طولانی داشت و علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان می فرماید سبک تفسیر المیزان (یعنی تفسیر قران با قرآن) را مرحوم قاضی به ما تعلیم داد.
سید علی قاضی از مجتهدین بزرگ بود، اما مقید بود که در منزل خود درس بگوید و چند دوره فقه نیز تدریس نمود ،
آیه الله قاضی سرانجام در روز دوشنبه چهارم ماه ربیع الاول سال ۱۳۶۶ ه.ق در نجف اشرف وفات کرد و در وادی السلام دفن گردید. مدت عمر شریفش هشتاد و یک سال بود.

منابع: مهر تابان، ص ۱۳ و ۱۵/ گنجینه دانشمندان ج ۲، ص ۲۲۸/ دریای عرفان، ص ۳۰.
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید