جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زیبایی موزائیک در ایجاد و ارزش نهادن به فضاهای مختلف


زیبایی موزائیک در ایجاد و ارزش نهادن به فضاهای مختلف
هنگامی که قطعات کوچک و رنگین شیشه، سنگ، یا کاشی کنار هم قرار می گیرند و تصاویر گوناگون یا طرح های تزیینی پدید می آید، به این کار موزائیک گفته می شود؛ این هنری باستانی است که همواره در حال کشف مجدد است. در این پیدایی دائمی، موزائیک به عنوان یک هنر تزیینی چون نقش روی دیوار، آشنا ولی پیش پا افتاده می نماید تا بالاخره در دستان چیره دست یک هنرمند قرار گیرد، آنگاه این بیان هنری به طراوت و تازگی ذهن خالق آن خواهد شد.
قطعات سنگی ای که برای یک طرح موزائیک کف به کار می روند آن قدر کوچک هستند که این طرح موزائیک در واقع نقاشی با سنگ محسوب می شود و از این رو موزائیک کف ، پا را بسیار فراتر از محدوده های این رسانه گذاشته است. امروزه موزائیک ها را به همان طریقی درست می کنند که روزگاری به عنوان مواد کفپوش در پومپئی به کار می رفت. بدین ترتیب که قطعات کوچک سنگی را برداشته و با دست در ملات قرار می دهند. این روش فوق العاده ساده از لحاظ طراحی انعطاف پذیر محسوب می شود و به همین خاطر کفپوش های موزائیک را دائماً در لبه برش سبک فضاهای داخلی قرار می دهد. بنابراین جای تعجب نیست موزائیک که در تمام دوره ها از عهد باستان گرفته تا به حال استفاده می شده و نمایانگر قدرت صاحب خانه بوده است، همواره کفپوشی والا و مظهر عشق به سبک های نوین شمرده شده؛ حتی امروزه نیز تفاوتی حاصل نشده : کفپوش های موزاییک به طور مرسوم دارای رنگ ها و طرح های بی حد و اندازه ای هستند.
● موزائیک های آماده
روشی ارزان تر برای پوشش کف ؛ استفاده از موزائیک های آماده برای خلق مرزها و عناصر تزیینی است. پس زمینه مشبک می تواند برای هرگونه پوشش کف استفاده شود؛ گرچه استفاده از سنگ رایج تر است. امواج پیچشی، درختان مو یا برگ های پاییزی برخی اوقات حاشیه یک طرح ساده را تشکیل می دهند. می توانید با تدبیر و تمهیدی که می اندیشید، عناصر تزیینی موزائیک را داخل کاشی های سرامیک یا حتی درون کفپوش های چوبی درج نمایید تا در کل یک جنس مخلوطی مطابق با سلیقه تان به وجود آید.
مثلاً شاید تمایل داشته باشید تصویری رنگی در کف آشپزخانه نقش بزنید. احتمالاً قطعه ای موزائیک به رنگ کفپوش های ورودی می تواند حروف اول اسم صاحبخانه را بر خود داشته باشند که این نیز موقعیت برجسته و والای صاحبخانه را می رساند. یا در نظر بگیرید چه هیجان انگیز خواهد شد اگرموزائیک های شیشه ای داخل قطعات سنگ مرمر قرار گیرند. این قطعات شیشه ای مانند جواهری گرانبها از سطح کدر و مات اتاق بازتاب می کنند. در واقع هیچ محدودیتی وجود ندارد. موزائیک ها همان قدر به آرامی بر کف حمام جای می گیرند که بر کف اتاق پذیرایی.
همچنان که می توانید وسایل و لوازم مختلف را با افزودن چیزهای مناسب غنا بخشید، این مطلب درباره کف اتاق نیز صادق است که می تواند با موزائیک آراسته شود، اما تصاویر سنگی چند منظوره تر از لوازم پارچه ای هستند؛ در یک ترکیب شورانگیز، قطعات کنار هم ردیف شده موزائیک می تواند مانند یک ستاره نقشی محوری در طراحی کف اتاق ایفا کند. معدودی از طرح های کف ، حالتی پر اقتدار بسان کف های تماشایی تشکیل شده از سنگ های رنگی دارا هستند. اگر خواهان طرحی رنگی و ظریف هستید، قطعات موزائیک را برای پوشش کف مد نظر قرار دهید.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید