پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شاید بهتر باشد دوستان دیگری پیدا کنید


شاید بهتر باشد دوستان دیگری پیدا کنید
«حالا کی گفته ما باید هر کاری که می کنیم به مامان و بابامون بگیم اصلاً مگه ما بچه ایم اگه به اونا بگیم که مخالفت می کنن، به هر حال ما می خوایم امروز کلاس زبان رو بپیچونیم و بریم سینما. تازه، ما که قرار نیست دروغ بگیم، فقط همه چی رو نمی گیم! تو هم اگه این قدر بچه ننه نباشی، کلی بهت خوش می گذره.»
اگر شما دلتان نخواهد از پدر و مادرتان چیزی را پنهان کنید، چه جوابی به دوستان تان می دهید اگر موافقت کنید و با آنها به سینما بروید، به جای آن که لذت ببرید، احساس گناه و عذاب وجدان خواهید داشت و اگر مخالفت کنید، ممکن است دوستان تان تا مدت ها شما را مسخره کنند یا حتی دوستی تان با آنها به هم بخورد.
تصمیم گیری معمولاً کار بسیار سختی است و وقتی که افراد دیگر مرتباً سعی دارند شما را به انجام کاری که دوست ندارید ترغیب کنند، سخت تر هم می شود. شاید تا به حال متوجه این موضوع نشده باشید ولی دوستان تان تأثیر بسیار زیادی روی شما می گذارند زیرا شما زمان زیادی را با آنها می گذرانید، از تجربه های خود حرف می زنید و از همدیگر چیزهای زیادی یاد می گیرید. این تأثیر گاهی اوقات مثبت است و بعضی وقت ها هم منفی. مثلاً ممکن است شاگرد اول کلاس شما را ترغیب کند تا بیشتر و بهتر درس بخوانید یا یکی دیگر از دوستان تان که خیلی خوب بسکتبال بازی می کند، شما را به این ورزش علاقه مند کند، یا حتی ممکن است بعضی از بچه ها شما را وادار به تقلب کردن یا کارهایی کنند که موجب ناراحتی دیگران می شود.
بعضی از بچه ها به راحتی تسلیم خواسته های دوستان شان می شوند زیرا می خواهند در جمع آنها پذیرفته شوند و دیگران آنها را دوست داشته باشند. بعضی از بچه ها هم بسیار کنجکاوند و دوست دارند کارهایی را که دیگران انجام می دهند، تجربه کنند. معمولاً بهانه «همه دارن همین کارو می کنن» موجب می شود بچه ها عقل و منطق و قضاوت درباره خوبی و بدی کار را به کناری بگذارند و با بقیه همراه شوند.
«نه گفتن» معمولاً خیلی سخت است مخصوصاً زمانی که قرار باشد تنها در مقابل تمام دوستان تان بایستید. اگر به احساسات و اعتقادات تان اهمیت بدهید و درباره خوبی یا بدی کارهای مختلف به خوبی قضاوت کنید و تصمیم های دیگران را به تصمیم خودتان ترجیح ندهید، می توانید این «نه» ارزشمند را بگویید. مقاومت درونی و اعتماد به نفس به شما کمک می کنند تا محکم باشید و در مقابل کاری که می دانید انجام ندادنش بهتر است، مقاومت کنید. شاید همین نه گفتن شما موجب شود که چند نفر دیگر هم در گروه دوستان تان جرأت نه گفتن به بقیه را پیدا کنند. در این صورت تحمل شرایط بسیار آسان تر می شود.
حتماً شما هم از پدر و مادرتان یا معلم ها شنیده اید که به شما می گویند «دوستان خوبی برای خود انتخاب کنید». چقدر خوب است که دوستان از نظر فکری به هم نزدیک باشند زیرا در آن صورت هیچ وقت چنین موقعیت های سختی به وجود نمی آید. اگر دوستان شما درسخوان، ورزشکار و مهربان باشند، شما هم به احتمال زیاد همان طور خواهید شد. پس بهتر است افرادی را برای دوستی انتخاب کنید که بتوانید از ویژگی های مثبت آنها بهره ببرید. اگر دوستان تان شما را مجبور به انجام کار اشتباهی کردند، فقط کافی است بگویید «نه» و راه تان را از آنها جدا کنید. مطمئن باشید کار سختی نیست. یک بار امتحان کنید. مهم نیست که آنها درباره شما چه می گویند. مهم این است که آن قدر قوی بوده اید که حرف خود را بزنید. شاید بهتر باشد که دوستان دیگری پیدا کنید. حتماً بین همکلاسی هایتان کسانی هستند که از بودن با آنها بیشتر لذت ببرید.
اگر در گذشته مجبور شده اید بخاطر دوستان تان کار اشتباهی انجام دهید، لازم نیست با آنها تا آخر خط بروید. در واقع هیچ وقت برای جدا شدن از آنها دیر نیست. اگر با پدر و مادر یا معلم تان درباره کار اشتباهی که انجام داده اید، صحبت کنید، احساس بهتری پیدا خواهید کرد و با راهنمایی آنها می توانید راهی برای مقابله با خواسته های نابجای دوستان تان پیدا کنید.

راضیه حبیبی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید