سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

زنگ Bell


ظرفی است فلزی تقریباً به شکل فنجان که در داخل آن زبانه‌ای فلزی آویخته شده زنگ هنگامی که زبانه‌اش به اطراف داخلی آن می‌خورد صدایی خوش آیند و موزیکال دارد. زنگ‌هیا بزرگ را بطرز خاصی می‌نوازند. آنها را نمی‌توان تاب داد. از زنگ‌ها در مقاصد مختلفی سود می‌جویند و صدای گوناگون زنگ در زندگی روزانه تأثیر می‌گذارد. زنگ‌های کلیسا مؤمنان مسیحی را به عبادت می‌خواند. زنگ‌ها ساعت ۱۲ حلول سال جدید مسیحی را اعلام می‌کنند.
● زنگ اخبار برقی Electric Bell
دستگاه ساده برقی برای زنگ زدن برای خبر دادن. از موارد کاربرد آهنربای برقی است. در شکل سیمکشی زنگ اخبار مشاهده می‌شود. اگر با فشار دادن شستی جریان برق را وصف کنیم، میله‌هایی که بر آنها پیچیده شده است. مغناطیس می‌شوند، و جوشن را به خود می‌کشند. در نتیجه، کوبه به زنگ می‌خورد، زنگ مرتعش می‌شود و تولید صوت می‌کند. در همین ضمن جوشن از نقطه اتصال جدا می‌شود، میله‌ها خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند، جوشن بجای اول باز می‌گردد اتصال برقرار می‌گردد، و همان مراحل از آغاز تکرار می‌گردد، تا آنکه فشار از شستی برطرف گردد.
● زنگ با جریان متناوب ـ زنگ با یک و دو بوبین
از قسمت‌های اصلی زیر تشکیل شده: مغناطیس طبیعی، هسته آهنی، بوبین و جوشن.
جریان متناوب میدان مغناطیسی متناوبی برای دو جوشن به‌وجود می‌آورد. وقتی یکی زیاد می‌شود دیگری کم می‌گردد و بالعکس و در نتیجه چکش با تغییر جهت جریان یک دفعه به زنگ سمت راست و بعد به زنگ سمت چپ ضربه می‌زند. چکش انرژی حرکتی خود را به زنگ داده و باعث صدا می‌گردد
▪ زنگ با جریان یک طرفه
۱ ) زنگ تک
در این نوع زنگ‌ها به ازاء هر فشار تکمه یک دفعه چکش به زنگ می‌خورد. این نوع زنگ برای علامت دادن به کار می‌رود.
۲ ) زنگ ممتد
جریانبرقی که برای تولید میدان مغناطیسی و در نتیجه ضربت زدن چکش به کاسه زنگ لازم است، از طریق یک کلید به سیم‌پیچ می‌رسد. تا موقعی که انگشت روی تکمه فشار آورد زنگ می‌زند.
۳ ) زنگ اتصال کوتاه
در این نوع زنگ‌ها بوبین و قطع کننده با هم موازی وصل شده‌اند و وقتی جوشن به وسیله آهن‌ربا جذب می‌شود و در نتیجه به زنگ ضربه زده می‌گردد، به مازات مدار مقاومت قطع کننده وصل می‌شود و باعث اتصال کوتاه برای بوبین می‌گردد و چکش دوباره بر می‌گردد.
۴) زنگ‌نوسانی
این نوع زنگ اساسش مثل زنگ ممتد می‌باشد ولی از کاسه زنگ استفاده نشده بلکه مثل یک بلندگو از نوسانات یک ورقه صوتی استفاده می‌شود.
● زنگ جریان متناوب بدون مغناطیس طبیعی
بوبین به‌وسیله یک جریان متناوب تولید میدان مغناطیسی متناوب کرده و هسته آهن که کار چکش راهم انجام می‌دهد با فرکانس جریان به زنگ ضربه می‌زند.
● زنگ ـ اختراع
زنگ یکی زا آلات موسیقی و از قدیمی‌ترین ایام مورد استفاده آدمی بود و تاریخ اختراعش بدرستی معلوم نیست، در چهار هزار سال پیش، چینی‌ها آلتی داشتند که عبارت از یک چهار چوب که ۱۶ سنگ مسطح در آن آویخته بود و همین که با چکشی چوبی ضربه آنها نواخته می‌شد صدای خوش آهنگی بر می‌خاست.
در تورات از زنگ اسبان حضرت سلیمان (ع) سخن رفته است حتی آن حضرت زنگی زرین داشت که بر سقف معبد آویخته بود تا پرندگان را از آنجا براند. یونانیان و رومیان باستان انواع مختلف زنگ‌ها را داشتند. کاهنان در شهر آتن از زنگ‌های دستی استفاده می‌کردند. چون شاهی در اسپارت می‌مرد، زنان در خیابان‌ها به راه می‌افتادند و زنگ‌های کوچکی را به صدا در می‌آوردند.
تعدادی زنگ‌های مفرغی در ویرانه‌های نینوا که در ۶۱۲ ق ـ م ویران گشت بدست آمد. زنگ‌های کوچکی نیز در گورستان‌ەای قدیمی که بیش از ۱۵۰۰ سال عم دارد کشف گردیده است.
زنگ‌های شرقی به صورت ظرف و کاسه است که دارای چکشی است. زنگ‌های ظرفی در چین و ژاپن تکمیل گشت و به صورت زنگ‌های بشکه‌ای درآمد.
زنگ‌های غربی به صورت فنجان در آمد و بعدها به آن زبانه‌ای در درون افزودن که به‌وسیله آن زنگ را با حرکت دادن زنگ و خوردن زبانه به دیواره زنگ آن را به صدا در می‌آورد. زنگ‌هائی که بر شتران و سایر جانورانی را که به آنها زنگ می‌بستند ظاهراً از این زنگ‌ها بود. بر فراز کلیساها ناقوس یا زنگ‌های بزرگی می‌آویختند به‌طوری‌که برخی از آنها زا چند تن مفرغ ساخته شده بود.
زنگ در مدارس و کارخانه‌ها نیز سال‌ها نقش مهمی داشته و دارد که امروزه از زنگ‌های برقی استفاده می‌شود.
● تاریخ زنگ
زنگ‌ها مانند سایر آلات موسیقی دیگر اصلی آسیایی دارند. زنگ در حدود ۸۰۰ ق ـ م در چین اختراع و مورد استفاده واقع شده بود. باستان‌شناسان زنگ‌هائی مرغی درآشور (عراق فعلی) یافته‌اند که در مراسم خاصی بکار می‌رفت و تاریخش به همان حدود ۸۰۰ ق ـ م می‌رسد.
در یونان باستان هنگام ورود ماهی صید شده به بازار می‌نواختند در زمان جنگ زنگ‌ها را به منظور اعلام خطر و حمله دشمن و برای بستن دروازده‌ها و راه‌های ورود دشمن به شهرها مورد حمله می‌نواختند. در روم باستان در مراسم به خاک سپاری امپراتوران خود زنگ‌ها را می‌نواختند. بعدها قبایل سلت که در ریخته‌گری زنگ ماهر و مشهور بودند و شیوه ساخت آن را از آسیا شمالی بردند.
زنگ در ۵۵۰ میلادی در فرانسه و در حدود ۶۵۰ میلادی در انگلستان ساخته و تولید شد. یکی از کهن‌ترین زنگ‌های بریتانیا زنگ ویل سنت پاتریک در بلفاست می‌باشد. این زنگ ۱۵ سانتی‌متر بلندی و ۱۳ سانتی‌متر عرض داشت و در افسانه‌ها آمده است که این زنگ از آن سنت پاتریک بوده است.
زنگ‌سازان اغلب تارخی ساخت زنگ را در هنگام ریخته‌گری نقش می‌کردند زنگی در درون دوف آلمان تاریخ ۱۰۸۹ و زنگی در پیزا تاریخ ۱۱۰۶ و زنگ فونتن آیلاس فرانسه تاریخ ۱۲۰۲ و زنگی در کلاتون انگلستان تاریخ حدود ۱۲۹۶ میلادی دارد. رفته رفته اندازه زنگ‌ها در سده ۱۴۰۰ افزایش یافت.
● زنگ اخبار
می‌توان انرژی الکتریکی را به انرژی صوتی تبدیل کرد. زنگ اخبار یک مثال ساده این تبدی است. با یک دکمه می‌توان مدار یک زنگ اخبار یا بوق را وصل کرد. وقتی دکمه را فشار می‌دهند زنگ اخبار یا بوق به کار می‌افتد.
یک زنگ اخبار معمولی به یک پیل شستی و یک پیل ببندید. آهن رباهای الکتریکی فنری راکه به چکش محکم شده به دقت نگاه کنید شستی را فشار دهید تا جریان عبور کند. فنر را از نقطه تماسش دور نگاه دارید. دو مرتبه و فنر را رها کنید.
وقتی شستی جریان را وصل می‌کند جریان از سیم‌پیچ‌ها می‌گذرد و آهن‌ربای الکتریکی جوشن (چکش) را جذب می‌کند و بدین ترتیب فنر از پیچ دور می‌شود و جریان برق قطع می‌گردد و ضمناً چکش ضربه‌ای به کاسهٔ زنگ می‌زند. پس از قطع جریان آهن‌ربا خاصیت خود را از دست می‌دهد و فنر چکش را بر می‌گرداند و دو مرتبه فنر به پیچ وصل تکرار می‌گردد تا موقعی که جریان وصل باشد زنگ می‌زند. غالب خانه‌ها و ساختمان‌ها دارای یک ترانسفورماتور (مبدل) یا زنگ اخبار با برق متناوب می‌باشند. بین زنگ اخبار با جریان مستقیم و زنگ با جریان متناوب ۲۲۰ ولت جزئی اختلافی هست ولی طرز عمل برای هر دو تقریباً یکی است.
● زنگ اخبار اکترومغناطیسی
جهت محوطه‌های باز نظیر مدارس و گارگاه‌های کوچک با برق ۲۲۰ ولت، ۵۰ هرتز ۰۷/۰ میلی‌آمپر، ۱۵ وات، قطر کاسه ۸۰ میلیمتر ـ از زنگ اخبار به منظور هشدار دادن و آگاهی دادن استفاده می‌شود.
● زنگ خطر حفاظتی Acoustic Burglar Alarm سیستم آلارم حفاظتی، صوتی به یک آلارم حفاظتی اطلاق می‌شود که در هنگام بروز صدا تولید می‌شود. نحوه کار آن بدین صورت است که میکروفن‌های مخفی در محل (جای مورد نظر قرار گرفته) بعد از تجاوز صدا از حد قبلاً مشخص شده به‌وسیله تقویت کننده‌های صوتی تقویت گردیده و به آلارم تبدیل می‌شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید