پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مدیریت شکافنده، مدیریت آینده‌نگر است


مدیریت شکافنده، مدیریت آینده‌نگر است
برخی از شرکت‌ها روش خاصی برای آموزش، ارتباط با مشتریان یا بهبود کیفیت ندارند که این موضوع حرکت آن‌ها را در بازار رقابتی مشکل می‌کند. بهتر آن است که اول اقدام کنیم، ایرادهای خود را ببینیم، یاد بگیریم و در نهایت آن‌ها را اصلاح کنیم. این یکی از مفاهیم بهبود مستمر است. ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم و تمام مسائل آینده را از قبل ببینیم و برای همه آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
علاوه بر این موارد چند عامل مهم برای جهش به بازار رقابتی وجود دارد که در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، هند و چین دیده می‌شود؛ از جمله اینکه جاری باشیم و گذشته را فراموش کنیم، تجاربی از گذشته که بیشترین خطر را برای ما دارند، موفقیت‌های ما هستند. باید آنها را فراموش کنیم. در غیر این صورت سعی خواهیم کرد آن‌ها را تکرار کنیم، در حالیکه محیط تغییر کرده است. باید با مسائل کسب و کار به طور نوآورانه برخورد کنیم و مدیریت جهشی داشته باشیم.
از مسائل خلاف جریان طبیعی دوری نکنید. اغلب افراد در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهند و می‌خواهند به همان حالت قبلی باقی بمانند. خیلی از افراد به همین دلیل در مقابل نوآوری مقاومت می‌کنند.
فراموش نکنید که همیشه شرایط در حال نو شدن است و شما با تغییرات پیش بینی نشده روبرو می‌شوید، پس باید آمادگی مقابله با آن را در خود ایجاد کنید.
گذشته را فرموش کنید؛ مرتبا وقت خود را صرف کنترل گذشته نکنید.
تمرکز کنید. روی مسائل مختلف پیش رو تمرکز کنید تا بتوانید با دید وسیع و جامع در زمان کمتر برای آنها راه حل‌هایی بیابید. از همه مهمتر روی مشتریان خود تمرکز کنید. این مشتری است که منبع درآمد ماست و به ما پول می‌دهد و هدف ما ایجاد رضایت در مشتری است. کیفیت خوب محصولات کافی نیست که موجب کسب درآمد بنگاه می‌شود. توجه به نیاز تک تک مشتریان و توجه به رضایت مشتری موجب کسب درآمد و بقای بنگاه می‌شود. هدف نهایی سازمان‌ها پول نیست، ولی همانطور که هوا برای حیات انسان لازم است پول نیز برای ادامه حیات سازمان‌ها ضروری است.
ارتباط با تک تک مشتریان و توجه به رضایت آنها، یک پارادایم جدید است که در ماورای رشد و رقابت در بازار به رضایت مشتری می‌اندیشد. سازمان‌ها مانند انسان‌ها و طبیعت تا ابد رشد نمی‌کنند و هدف نهایی آن‌ها رشد مداوم نیست، بلکه بقا ضرورت بیشتری دارد.
در این نوشته همچنین آمده است: مدیریت شکافنده یک مدیریت آینده‌نگر است و گذشته را کنترل نمی‌کند. در دیدگاه کنترلی نگاه مدیریت به گذشته است، در دیدگاه بهبود نگاه مدیریت به حال است و در نهایت در دیدگاه شکافنده نگاه مدیریت به آینده است.
مدیران ارشد سازمان‌های امروز، در محیطی که مرتب در حال تغییر است باید دیدگاه شکافنده داشته باشند. توجه زیاد به گذشته و الگو برداری از تجارب خوب و بد آن، چابکی سازمان را در برابر تغییرات محیطی کاهش می‌دهد و مدیران را در تصمیم‌گیری به اشتباه می اندازد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید