چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بازنگری در چینش اثاثیه یک چاردیواری


بازنگری در چینش اثاثیه یک چاردیواری
چنان چه در فضای کوچکی به سر می بریم باید برای چیدن وسایل بیش از پیش ظرافت و دقت به خرج دهیم تا میان مبلمان ها و دیگر وسایل به دردسر نیفتیم!سه موقعیت زیر از شمار حالت های معمول در منازل هستند که می توان تعدادی از اصول اولیه چیدمان را براساس آنها شرح داد:
الف) اتاق نشیمن: به هنگام چینش اتاق نشیمن یک روش ساده انتخاب مرکز توجه یا نقطه تمرکز برای اتاق است و وسایل بهتر است درست در مقابل این نقطه مهم چیده شوند. به این ترتیب مراحل زیر را مرور کنید:
۱) نقطه تمرکز را انتخاب کنید. شومینه پنجره های بزرگ یا میز تلویزیون و چیدمان وسایل و مبلمان را در اطراف آن انجام دهید، این نقطه تمرکز باید به دیوار تکیه داشته باشد و مبلمان دور از دیوارها چیده شوند تا فضایی خودمانی و صمیمانه ایجاد شود.
۲) صندلی ها و مبلمان را بیش از حد از یکدیگر دور نگذارید تا مهمانان شما بتوانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند.
۳) محل میز را طوری انتخاب کنید که در دسترس تمام نشستگان باشد. در صورت امکان در نزدیکی هر مجموعه مبل یک چراغ پایه دار یا آویز بلند قرار دهید.
۴) ارتفاع گل میزها یا میزهای عسلی باید حداکثر تا دسته صندلی یا مبلی که در کنار آن قرار دارد باشد.
۵) محلی برای رفت و آمد آسان و به اندازه حداقل یک وجب در اطراف وسایل در نظر بگیرید.
ب) اتاق های چند منظوره: چیدن وسایل در اتاق های بزرگ یا ناهار خوری و نشیمن های یکسره در آپارتمان های امروزی کار نسبتا دشواری است زیرا نه تنها باید بدانیم از کجا شروع کنیم بلکه باید کاربردهای مختلفی را در یک چارچوب واحد بگنجانیم.
۱) بهتر است در یک اتاق بزرگ و چند منظوره برای هر بخش از فضا یک ویژگی غالب در نظر بگیرید، برای مثال بخش غذاخوری را بر روی یک ویترین یا قفسه ظروف زیبا و بخش نشیمن را بر روی میز تلویزیون متمرکز کنید.
۲) با قرار دادن ماهرانه مبل ها، دیواری طبیعی میان دو بخش ایجاد کنید. با گذاشتن کاناپه یا یک جفت صندلی به گونه ای که پشت به محل غذاخوری باشد قرار دادن یک پاراوان می توانید دو بخش اتاق را از یکدیگر جدا کنید.
۳) توجه کنید که دور میز غذاخوری فضای کافی برای عقب کشیدن صندلی و نشستن داشته باشید. این فضا از هر طرف باید دست کم ۹۰ سانتی متر باشد .
اتاق خواب: چنان چه از شکل قرینه ای که در بیشتر اتاق های خواب با یک تخت و دو میز عسلی چیده می شود خسته شده اید کمی از ابتکار خود بهره گرفته و این فضا را به محلی آرام بخش و شادی آور تبدیل کنید.
۱) تخت را طوری قرار دهید که در اطراف آن فضای کافی برای رفت و آمد داشته باشد تخت نقطه تمرکز چیدمان اتاق خواب است بهترین جنس برای تخت، نوع چوبی آن است.
۲) انتخاب و چیدمان لوازم تزیینی شخصی، گلدان کوچک با گل های طبیعی و چراغ خواب می تواند دو عسلی کنار تخت را به دو فضای متفاوت بدل کند.
۳) پرده ها را متناسب با یک رنگ قالب مثلا روتختی ها و بالشتک ها انتخاب کنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید