جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جمله خطرناک !


جمله خطرناک !
در سال ۱۹۴۹ کن اولسون موسس و مدیر DEC و از بزرگترین سازندگان کامپیوترهای Mainframe در اظهار نظری گفت که دلیلی برای اینکه بخواهیم کامپیوتری در هر خانه باشد وجود ندارد.برخی مدیران IBM نیز در دهه شصت میلادی چنین تفکری داشتند. چند دهه زمان لازم بود تا مشخص شود که پیش بینی و اظهار نظر برخی از مهمترین مدیران فن آوری چقدر اشتباه بوده است. خوشبختانه این مدیران در بخش خصوصی فعال بودند و چنین دیدگاهی در بخش دولتی و قانون گذاری در کشور مهد فن آوری کامپیوترها وجود نداشت وگرنه فرض آنکه چنین دیدگاهی در مقام قانون گذاری و برنامه ریزی تا چه حد میتوانست رشد صنعت کامپیوتر و فن آوری اطلاعات را محدود کند دور از تصور نیست. شرکتهای بزرگی تاوان این اشتباه مدیران خود را دادند مدیرانی که فکر می کردند بیش از این نیازی نیست و بنابراین علی رغم هوش و توان مدیریتی توان نگاه به آینده و چه بسا درک تغییرات زمان خود را نداشتند. به عنوان یک اصل میتوانیم بپذیریم که جمله «بیش از این نیازی نیست» یک جمله خطرناک برای هر سازمان یا واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی است.
مدتی قبل محمد سلیمانی وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات دولت کنونی در اظهار نظری سرعت اینترنت در ایران را کافی داشت، وی اعلام کرد که برای سرعتهای بالاتر از ۵۶ کیلوبیت حتی مشتری و خریدار هم وجود ندارد و پهنای باند ۱۲۸ کیلو بایت اکنون برای بسیاری از سازمانها بدون مشتری است وی در ادامه پهنای باند ۵۶ کیلوبیت برای مصارف و کاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه ها و حتی برای دانلود کتاب های ۵۰۰ صفحه ای مناسب است. این اظهار نظر شما را یاد جملات و اظهار نظرهایی که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد نمی اندازد؟ در واقع نه تنها بسیار شبیه است بلکه حتی برای شرایط کنونی نیز صادق نیست. شاید سرعت ۵۶ کیلوبیت برای دانلود کتابی با ۵۰۰ صفحه مناسب باشد ولی مگر استفاده از اینترنت محدود به دانلود کتاب است؟ تمام کاربران خانگی نیاز به به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزارهای خود دارند. سیستم عامل ویندوز پس از نصب نیاز به دانلود چندین مگابایت وصله های نرم افزاری جهت به روز رسانی و حل مشکلات امنیتی دارد.
چنین امری در مورد نرم افزارهای آنتی ویروس نیز وجود دارد و البته این به روز رسانی ها همواره ادامه دارد و وقتی صحبت از دانلود دهها مگابایت است پهنای باند پایین آنقدرها هم مناسب نیست. شاید دانلود دهها مگابایت حتی با سرعت ۵۶kb نیز امکان پذیر باشد اما اینکار چقدر زمان خواهد برد؟ سایتهای آموزشی بسیاری (از جمله سایتهای آموزشی مایکروسافت) برخی از موارد آموزشی خود را بصورت فیلم عرضه میکنند و این روند رو به گسترش است. آموزش الکترونیک نیز هر روز از متن صرف فاصله گرفته و به سمت چند رسانه ای می رود اینکه دانشجویان فیلمهای آموزشی را بصورت آنلاین ببینند و یا ارتباط تصویری برخط بین استاد و دانشجو برقرار باشد و برای عرضه با کیفیت و استفاده از این خدمات نیاز به سرعت بالاتری از ۵۶kb است. شاید برخی مقامهای دولتی ایران سرعت اینترنت بالا را عاملی برای گرایش کاربران به استفاده از سایتهای فیلم و موسیقی و یا استفاده از سرویسهای صوتی (VOIP ) بدانند و احتمالا دلیل محدودیت قانونی عرضه پهنای باند به کاربران خانگی نیز به همین دلیل باشد. اما حداقل میتوان گفت چنین محدودیتی شیوه درستی برای رسیدن به مقصود مورد نظر مسئولین نیست. استفاده از اینترنت پرسرعت یک امر ساختاری و یک نیاز برای ورود به عصر جدید فن آوری اطلاعات است. همانطور که میدانیم سرعت اینترنت در اکثر نقاط جهان و برای کاربران در حال افزایش است و عرضه خدمات شرکتها و سایتها نیز بر همین اساس در حال تغییر است و حتی سرویسهای ساده ای مثل خدمات ایمیل یاهو و گوگل در حال حرکت در این روند هستند و اگر امروز ما نیز به فکر توسعه و افزایش سرعت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت پرسرعت نباشیم در آینده نزدیک شاهد کندی و عدم امکان استفاده از خدمات سایتها خواهیم بود و البته بایستی به اشکالات امنیتی به دلیل عدم به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزارها و عدم دسترسی به فایلهای حجیم و یا فیلمهای آموزشی نیز اشاره کرد. عرصه فن آوری اطلاعات نشان داده است که تمام پیش بینی هایی که به نوعی آنرا محدود یا در مقطعی کافی دانسته اند اشتباه از کار درآمده است. اظهار نظر چند دهه قبل برخی از مدیران مطرح آی تی در عدم نیاز به کامپیوترهای خانگی با مقایسه با روزگاری که حتی در وسائل آشپزخانه و خودروها نیز کامپیوتر وجود دارد ساده لوحانه به نظر می رسد اجازه ندهیم در آینده ما را به خاطر اجرای سیاستهایی که شبیه همین جملات هستند تمسخر کنند.

نویسنده: علی شیرازی ، مدیر سایت بلاگفا
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید