جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱ اوت سال ۱۹۹۹ ـ نویسنده ای که آخرین تالیفش را در ۹۹ سالگی نوشت


امروز سالگشت درگذشت «نیراد چودریNirad Chowderi» نویسنده بنگالی است که اول اوت سال ۱۹۹۹ در یکصد و دو سالگی درگذشت و دهها اثر از خود به جای گذارد.
چودری که در بنگال شرقی (بنگلادش امروز) به دنیا آمده و در هند و انگلستان زندگی کرده بود در ۹۹ سالگی آخرین کتاب خود تحت عنوان «۳ سوار» را نوشت. نوشتن یک کتاب کامل، جالب و بدون نقص در این سن، در تاریخ ادبیات جهان بی سابقه بوده است.
چودری که در دانشگاه کلکته، رشته تاریخ را تحصیل کرده بود، کار نویسندگی را از نوشتن مقاله و تفسیر خبر آغاز کرد. وی برای رادیو هند هم تفسیر می نوشت و شخصا این تفسیرها را می خواند.
نخستین اثر چودری که در عین حال معروفترین آنها است «سرگذشت یک هندی گمنام» عنوان دارد. پیروزی این کتاب، باعث شد که چودری بیشتر کتابهایش را به شکل بیوگرافی بنویسد. کتاب معروف دیگر او « خاور، خاور است و باختر، باختر(غرب)» عنوان دارد. چودری در این کتاب، ضعف ملل شرقی را نداشتن روزنامه نگار واقعی و قاضی تمام عیار دانسته و نوشته است که عادت چاپلوسی، کتمان حقیقت، به کم ساختن (قناعت)، ترس از مافوق و نیز رواج رشوه در سازمانهای دولتی، فساد اداری، نپوتیسم (قوم و خویش بازی) و پارتی بازی از عوامل بزرگ عقب ماندگی بسیاری از ملل مشرق زمین هستند که باید آنها را به حساب مغولها گذاشت که پس از استیلا بر بیشتر مناطق آسیا، با بی رحمی، زورگویی و خشونت هایی که نسبت به مردم مغلوب بکار بردند، باعث رواج این عادات بد و روش های منفی شده اند.
کتاب مهم دیگر چودری، «کارهای ماکس مولرMax Muller» شرقشناس آلمانی است که تاریخ ادیان مشرق زمین را در یک مجموعه ۵۰ جلدی منتشر ساخت و همه عمرش را صرف مطالعه درباره مشرق زمین، هند و مزدائیسم (خداپرستی ـ آیین زرتشت ـ معتقدان به اهورا مزدا) کرد. «گذرگاه» عنوان یکی دیگر از تالیفات چودری است. وی در تالیف دیگرش «زندگی کردن و یا زنده بودن و زندگی نکردن» نظر فلسفی خود را در باره زندگی و فعالیت بیان داشته و لذت را در ادامه کار (حرفه) مورد علاقه و مطابق استعداد دانسته است. «دست تو، ای ماجراجوی بزرگ»، «در باره کلایوClive» ، «قاره جادوگران» و ... از تالیفات دیگر چودری هستند. کتاب «درباره کلایو» یک تاریخ است در زمینه استعمار هند توسط انگلیسی ها.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید