شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حجاب مانند غنچه


حجاب مانند غنچه
حجاب زمینه بروز ارزش‌های واقعی و والای زن را ایجاد می‌کند. در زمینه‌های اجتماعی حافظ امنیت و شخصیت و احترام وی می‌باشد. زنی که به عفت و پاکدامنی و حیا و حجاب شناخته شد،هرگز مورد بی‌حرمتی و آزار و طمع دیگران قرارنخواهد گرفت. حجاب مانع از ایجاد جاذبه‌های جنسی زن و نمایان شدن زیبایی‌های ظاهری او می‌شود.
این بدان معناست که دیگر نباید به او به چشم یک ابزار برای مطامع گوناگون نفسانی نگاه کرد. ارزش واقعی یک زن، به ظاهر و دانستن جاذبه‌های جنسی او نیست، بلکه به کمالات روحی و توانایی‌ها و قابلیت‌های دیگر اوست.
امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه میزان قوام در بقای شخصیت و احترام و امنیت زن را بسته به میزان حجاب او می‌داند و می‌فرماید به درستی که حجاب برای حفظ آنان بهتر است. نهج‌البلاغه نامه۳
آیت‌الله حائری شیرازی در کتاب تمثیلا‌ت خود برای حجاب تمثیلاتی را آورده است که در این مجال به آن می‌پردازیم.
● غنچه
غنچه تا غنچه است در حجاب است هیچ‌کس هوس چیدن آن را نمی‌کند. اما همین که باز شد و حجاب خود را کنار زد، آن را خواهند چید. وقتی هم که چیدند چند روزی ممکن است در جای مناسب قرارش دهند اما دیری نمی‌پاید که پژمرده و پرپر می‌شود و آن را در سطل زباله‌ می‌ریزند.
خانم‌ها هم تا در حجاب هستند، همانند غنچه‌اند، هیچ‌کس دست طمع و تصرف به سمت آنها دراز نمی‌کند اما همین که این حجاب را کنار گذارند، مورد طمع دیگران واقع خواهند شد.
● شیشه عطر و سر آن
تا زمانی که سر شیشه عطر بسته است،‌عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود، ولی به محض اینکه چند ساعتی سر شیشه عطر برداشته شود،‌عطر داخل آن می‌پرد و تنها شیشه خالی بدون عطر می‌ماند که کسی بدان میل ندارد.
حجاب همانند سر شیشه عطر است که بوی خوش و حلاوت، شادابی زنان را حفظ می‌کند و با برداشتن حجاب، آن زیبایی‌ها و حلاوت از بین می‌رود. رمز زیبایی زن‌های مسلمان هم همین حجاب است.
● میوه پوست کنده
تا میوه‌ای پوست بر تن دارد، مدت‌های زیادی دوام خواهد داشت ولی اگر وقتی پوست میوه‌ای گرفته شود، بیش از دقایقی دوام نخواهد داشت و حتی بی‌احترامی به مهمان است که قبلا میوه‌ای را پوست بکنند بعد در مقابل مهمان بگذارند.
حجاب همانند پوست میوه است که حافظ سلامت و تازگی میوه است و تا زمانی که زن‌ها این حجاب و عفت را دارند، از طراوت و زیبایی و تازگی و سلامت بهره‌مندند ولی برداشتن حجاب همان و از بین رفتن سلامت و زیبایی هم همان.

اعظم بهرامی تتماج
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید