چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ضایعات دهانی سفید رنگ


ضایعات دهانی سفید رنگ
دهان همین‌طور که همه ما می‌بینیم، محیطی است متشکل از اندام و بافت‌های گوناگون که هر کدام وظایف خاص خود را هم دارد. همین‌طور اگر خوب مشاهده کنیم، می‌بینیم که تمام قسمت‌های داخل دهان ما به رنگ تقریبا صورتی است و در بعضی مناطق کمی ‌قرمزتر به نظر می‌رسد که ناشی از عروق خونی بیشتر در آن نواحی است.
حالا اگر روزی در دهان خود متوجه شدیم که رنگ آن تغییر کرده، کمی‌ باید درباره آن دقت بیشتری به خرج دهیم. یکی از این تغییر رنگ‌ها، سفیدی است که ممکن است در داخل دهان اتفاق بیفتد. این تغییر دلایل خاصی می‌تواند داشته باشد:
اول اینکه می‌تواند باقی مانده غذا و مواد گوناگون داخل دهان باشد: و یا در مواردی ما به‌طور طبیعی میکرو ارگانیسمی ‌در دهان داریم به نام کاندیدا که نوعی قارچ است و در اثر بعضی شرایط تعدادش داخل دهان زیاد می‌شود. این افزایش تعداد، عارضه‌ای ایجاد می‌کند به‌نام کاندیدیازیس که در کودکان به برفک معروف است ولی مختص کودکان نیست و افراد بالغ به دلایل متعدد می‌توانند به آن مبتلا شوند.
در این موارد هم با کشیدن گاز به‌طورمعمول سفیدی از بین می‌رود.
ولی اگر گاز را کشیدیم و پاک نشد، نشان می‌دهد که اتفاقی در مخاط دهان ما افتاده که موجب شده ضخامت مخاط زیاد شود و در اثر جذب رطوبت داخل دهان این مخاط افزایش یافته سفید شود یا به دلایلی از جمله سوختگی یا زخم، نقطه مورد نظر سفید شود. حال به‌طور مختصر درباره مهم‌ترین دلایل صحبت خواهیم کرد.
در شرایط طبیعی، قارچی در دهان ما وجود دارد به‌نام کاندیدا که به وسیله سایر میکروب‌های دهان کنترل می‌شود. اگر تعادل میان این میکروب‌ها به هم بخورد، قارچ‌ها می‌توانند رشد کنند و موجب ایجاد عفونت در دهان یا سایر قسمت‌های گوارشی شوند.
برفک اغلب دهان کودکان را درگیر می‌کند. نخستین اقداماتی که شما می‌توانید انجام دهید، این است که اگر کودک از خوردن غذا خودداری می‌کند، دهان او را بررسی کنید و در صورت مشاهده نواحی سفید رنگ، سعی کنید آن را با دستمالی تمیز پاک کنید.
اگر این لکه‌ها به راحتی پاک نمی‌شوند و یا مخاط زیر آنها قرمز و ملتهب است و یا خون‌ریزی می‌کند، کودک به احتمال زیاد مبتلا به برفک دهان است. دوم اینکه از دادن غذاهای ادویه‌دار به کودک پرهیز کنید و تمام غذاها را به خوبی خنک کنید.
ماست بهترین غذایی است که می‌توانید به کودک خود بدهید. مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان برای تشخیص قطعی و تجویز داروی ضد قارچ نیز توصیه می‌شود.
لیکن‌پلان ضایعه‌ای است که انواع گوناگونی دارد و بر اساس نوع آن، برخورد ما با این بیماری تفاوت خواهد داشت. این ضایعه ضایعه‌ای است که معمولا دو طرف برای مثال، گونه چپ و راست را درگیر می‌کند و می‌تواند سوزش داشته باشد یا نداشته باشد.
لیکن پلان ضایعه‌ای است که حتما باید از سوی متخصص بیماری‌های دهان مورد برسی قرار گیرد تا بر اساس نوع آن کنترل شود. لکوپلاکیا ضایعه دیگری است که به صورت ناحیه‌ای سفید اغلب در دهان مشخص می‌شود. سیگار یکی ازدلایل مهم ایجاد این ضایعه است و حتما باید از سوی متخصص بیماری‌های دهان بررسی شود.
گاهی دیده می‌شود که کسانی که دندان مصنوعی دارند، در بعضی نقاط داخل دهان‌شان جایی که دندان قرار می‌گیرد، سفیدی دیده می‌شود که به علت زدگی یا اصطکاک ناشی از دندان مصنوعی است که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر آرش منصوریان متخصص بیماری‌های دهان وعضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید