جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر آلودگی‌های محیطی روی کودکان


تاثیر آلودگی‌های محیطی روی کودکان
میزان آلودگی‌های شدید محیطی هر روز در جهان رو به افزایش است و در این میان کودکان بیش از هر کس دیگری آسیب می‌بینند. کارشناسان به پنج پرسش‌ ما در رابطه با تاثیر این آلودگی‌ها بر کودکان پاسخ داده‌اند.
۱) در طول بارداری آیا جنین داخل رحم از آلودگی‌های محیط به دور است؟
خیر. جنین به واسطه جفت که در آن خون مادر جریان دارد، با محیط ارتباط برقرار می‌کند. آلودگی‌ها به آسانی از طریق خون مادر وارد بدن جنین می‌شوند. در صورتی که هنگام زایمان خون بند ناف را مورد آزمایش قرار دهیم، درون آن ذراتی را پیدا می‌کنیم که مادر در طول بارداری با آنها در ارتباط بوده است.
۲) این آلودگی‌ها چه تاثیری روی جنین خواهند گذاشت؟
نتیجه تاثیرها به زمانی بستگی دارد که جنین با این آلودگی‌ها روبه‌رو شده است. طی سه ماهه اول بارداری، اندام جنین در حال شکل گرفتن است و در نتیجه نسبت به آلودگی‌ها بسیار حساس است. آلودگی‌های محیط می‌تواند طی این دوران سبب پیش‌آمدن نقایص ارگانی به‌ویژه نقص در دستگاه تناسلی شود. در ما‌ه‌های بعد، آلودگی‌ها می‌تواند روی رشد و وزن جنین تاثیر بگذارد.
۳) آیا کودکان بیش از دیگر افراد نسبت به آلودگی‌های محیط حساس‌اند؟
بله. به سه دلیل، نخست اینکه پوست کودکان بسیار حساس‌تر از پوست افراد بالغ است. دوم اینکه از نظر تنفسی کودکان دو برابر بزرگسالان به مواد آلوده کننده نظیر سموم کشاورزی حساسند. از سوی دیگر، گاهی پیش می‌آید که کودکان حتی بیش از بزرگسالان با این مواد سر و کار داشته باشند چون اغلب روی خاک می‌نشینند و بازی می‌کنند.
۴) آیا بیماری‌های خطرناکی که عامل آن آلودگی‌های محیطی است، هر روز نزد کودکان افزایش می‌یابد؟
مگر جز این است که هر روز شاهد بالارفتن آمار مبتلایان کودک به سرطان هستیم. در حال حاضر، تقریبا یک سوم کودکان جهان مبتلا به انواع آلرژی‌ها هستند. آسم از جمله بیماری‌های شایع است که دلایل گوناگونی نیز دارد. محیط آلوده تنها مقصر نیست ولی یکی از عوامل دخیل در این بیماری‌ها است.
۵) درباره آلودگی‌های محیطی و تاثیر آن بر جنین اکنون تحقیقی صورت گرفته است؟
به تازگی رمی سلاما، محقق فرانسوی طی تحقیقی درباره آلودگی اتمسفر به این نتیجه رسید که زنان بارداری که در معرض آلودگی هوا و به‌ ویژه دی‌اکسید نیتروژن قرار می‌گیرند، نوزادشان به محض تولد دچار کوچکی جمجمه می‌شود.

منبع: MSN.com
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید