پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کودکان یک تا دوساله


کودکان یک تا دوساله
فاصله بین یک تا دو سالگی زمان تغییر و تحولات کودک است. اکثر کودکان دراین زمان راه می افتند و یاد می گیرند که برخی از کلمات را ادا کنند.
در تولد دو سالگی بسیاری از کودکان تفاوت چهره زیادی با یک سال قبل خود دارند. در ضمن با توجه به اینکه درسال دوم کودک قوی تر شده و تواناییهای بیشتری دارد از نظر رشد نیز تفاوت زیادی با سال اول زندگی دارد.
توجه داشته باشید که کودک شما دراین زمان باید با انواعی از غذاهای مقوی و سالم آشنا شود و آنها را مصرف کند زیرا دراین سن پایه گذاری عادات غذایی بعدی او در آینده شکل می گیرد.
در ضمن باید درمحیطی ایمن قرارگیرد تا بتواند به فعالیتها و کشفیات خود درمورد جهان پیرامون بپردازد.
● رشد کودک دراین زمان باید به چه صورتی باشد؟
یکی از مهم ترین شاخصه های رشد کودک وزن گیری اوست. فرزند شما درسال دوم زندگی باید بین ۱.۵ تا۲.۵کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد.
به طور معمول یک دختر بچه ۱۵ماهه باید حدوداً ۱۰کیلوگرم وزن و ۷۹ سانتی متر قدش باشد.
این مسئله درمورد پسرها کمی بیشتر است یعنی یک پسر بچه ۱۵ماهه باید وزنش درحدود ۱۰.۵کیلوگرم باشد و قدش همان ۷۹سانتی متر باشد.
در دو سالگی قد پسرها و دخترها درحدود ۸۶ سانتیمتر و از نظر وزن نیز باید بین ۱۲.۲۵تا ۱۲.۷ باشند.
اندازه دور سر کودک نسبت به سال اول تفاوت چندانی نمی کند و در حدود ۲.۵سانتی متر از سال اول بیشتر خواهد بود.
البته توجه داشته باشید رشد وزنی میان کودکان با یکدیگر تفاوت دارد. و دیگر توقع نداشته باشید مثل سال اول شکمی تپل و دستان و پاهای گوشتی داشته باشد زیرا در این سال از اندامهای خود بیشتر برای حرکت و راه رفتن استفاده می کند.
● نگران رشد کودک نباشید
کودکان الگوهای رشد گوناگونی دارند. همه آنها دریک زمان راه نمی افتند یا حرف نمی زنند. اما آنچه مهم است این است که متخصص اطفال تشخیص دهد که نمودار رشد فرزند شما رو به بالا است و او درحال افزایش قد و وزن است.
پس اگر دیدید فرزندتان خیلی لاغر یا تپل است نگران نشوید مهم این است که او به طور پیوسته حتی اندک درحال وزن گیری و افزایش قد باشد.
اگر کودک شما خوشحال، فعال و علاقه مند به محیط اطرافش باشد می تواند به اندازه کافی غذا بخورد و رشد کند.
درسال دوم کودک توانایی پیدا می کند که خودش غذا را به دهانش ببرد اما می خواهد طعم های گوناگون غذا را امتحان کند. پس غذای کافی در بشقابش بریزید و به وی فرصت دهید که مواد غذایی مقوی را به انتخاب خود به دهان ببرد و هر کدام را بیشتر دوست داشت بیشتر بخورد.
این طبیعی است که کودکان مواد غذایی ساده تر را بیشتر دوست داشته باشند و به غذاهایی مانند ماکارونی و یا پنیر بیشتر تمایل نشان دهند. آنچه مهم است این است که وقتی می بینید به برخی از مواد غذایی علاقه بیشتری نشان می دهد فقط همان را به او ندهید زیرا گاهی کودکان باید برخی از غذاها را تا ۱۰ بار امتحان کنند تا احساس کنند می توانند از آن استفاده کنند. پس وقتی او غذایی را برای اولین یا دومین بار امتحان می کند و علاقه ای نشان نمی دهد آن را از غذایش حذف نکنید فقط شکل و مقدار آن را در دفعات بعد کمی تغییر دهید.
درمورد کودکان چاق نیز دراین سن نیازی به دارو نیست بلکه فقط باید میزان کالری دریافتی آنها را مقداری کاهش داد.
برای کودک محیطی امن و راحت فراهم کنید و او را تشویق کنید تا هر روز به فعالیت بپردازد. مطمئن باشید کودک در فعالیتهای خود نه تنها از نظر جسمی سالم تر می شود بلکه بسیاری از مسائل را در بازی و فعالیت می آموزد. فقط لازم است برخی از اثاثیه و وسایل تیز یا شکننده و خطرناک را از دسترس او دور کنید تا بتواند به راحتی حرکت کند.
او باید غلت بزند، بخزد و یا راه برود و خود را روی زمین بیندازد. بدین ترتیب می تواند مدتها خود را سرگرم کند.
● نکات دیگر
یکی از موارد عادی این است که از لحظه ای که فرزندتان متولد شود به دنبال مقایسه وضعیت و ظاهر و کارهای او با دیگران باشید.
این کار ایرادی ندارد اما به یاد داشته باشید تا زمانی که او سلامت است و درحال رشد می باشد و مشکلی ندارد امتیازات و ویژگی های خاص خود را دارد و مانند رنگ مو و چشم او که فقط خاص خودش است باید با تمام ظاهر و تواناییها و اخلاقیاتش پـذیرفته شود و مورد توجه و محبت قرار بگیرد.
در ضمن قرار نیست تمام رفتار و حرکات و وضعیت رشدی او آنچه شما می خواهید و یا انتظار دارید باشد.
داشتن یک محیط گرم و صمیمانه و پر ازعشق می تواند به ایجاد حس امنیت وآرامش وی کمک کند تا دیگر مهارتها را نیز بهتر بیاموزد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید