جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ ژوئیه ۲۰۰۳ ـ مرگ اسرار آمیز کارشناس اسلحه کشتار جمعی انگلستان در زمانی بسیار حساس


در گیر و دار تردید نسبت به درستی ادعای قبلی سران دولتهای آمریکا و انگلستان مبنی بر خطر اتمی شدن عراق و اعلام جعلی بودن سند خرید اورانیوم از سوی عراق از نیژر که آن را بانو الیزابتا بورباخبرنگار مجله ایتالیائی پانوراما به یک دیپلمات آمریکایی در رم داده بود ، مرگ اسرار آمیز دکتر « دیوید کلی »کارشناس انگلیسی اسلحه کشتار جمعی بر پیچیدگی قضیه افزودو آن را حساستر ساخت.
دکتر کلی از جمله کارشناسانی بود که در دهه ۱۹۹۰ زیر نظر سازمان ملل چند بار به عراق رفته بود و از این کشور بازرسی تسلیحاتی کرده بود و در این زمینه اطلاعاتی داشت. وی که در اکسفورد شایر انگلستان سکونت داشت در عین حال در وزارت دفاع انگلستان در رشته تخصص خود مشغول به کار و یک مشاور ارشد بود. دیوید کلی ۵۹ ساله در میکرب شناسی و مسائل آلودگی محیط زیست دکترا داشت.
۲۹ ماه مه ( سال ۲۰۰۳ ) خبرنگار یک رادیو با دکتر کلی تماس گرفته و صحت این ادعا را که عراق در آستانه ساختن سلاح هسته ای بوده و دارای مقدار متنابهی اسلحه شیمیایی است جویا شده بود . دکتر کلی پاسخی داده بود که مغایر ادعای تونی بلر نخست وزیر انگلستان بود . به عبارت دیگر ، خطر اتمی شدن عراق را تایید نکرده بود. از آنجا که تنها دلیل حمله نظامی آمریکا و انگلستان به عراق ، سلاحهای کشتار جمعی این کشور و خطر اتمی شدن آن بوده و پس از اشغال نظامی و تغییر دولت عراق تا کنون چنین سلاحهایی به دست نیامده ، اظهارات دکتر کلی به رادیو وضعیت و موقع تونی بلر را به مخاطره می افکند ؛ و وزارت دفاع انگلستان تماس دکترکلی با روزنامه نگار را نقض مقررات اداری اعلام و در این زمینه به او اخطار می دهد. از سوی دیگر ، یک کمیسیون پارلمان انگلستان او را برای تحقیق دعوت می کند و در این جلسه یک نماینده هوادار بلر نسبت به او خشن می شود .
متعاقب این وضعیت ، پنجشنبه ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۳ دکتر کلی طبق معمول برای قدم زدن روزانه از خانه خارج می شود و دیگر باز نمی گردد . خانواده او جریان را به پلیس اطلاح می دهد و روز بعد جنازه وی در بیشه ای در حاشیه جنگل در پنج مایلی( ۸ کیلومتری ) خانه اش به دست می آید و خبر اول رسانه های جهان می شود.
پلیس یک روز بعد از کشف جسد اعلام می کند که در کنار جنار یک چاقو و مقداری قرض ضد درد به دست آورده و رگ مچ دست چپ دکتر کلی نیز زده شده بود که بلر نخست وزیر انگلستان که در سفر ژاپن بود مرگ این کارشناس را خودکشی می خواند. بانو جانس همسر دکترکلی می گوید که شوهرش هنگام ترک خانه به او گفت که برای قدم زدن می رود و به حالت عادی از خانه بیرون رفت , لکن قبلا از خشونت اعضای کمیسیون پارلمان و طرح سئوالات آمرانه آنان ناخرسند بود و خود را ناخواسته در میان یک جنجال بزرگ جهانی مشاهده می کرد. یک کشاورز محلی که هر روز دکتر کلی را در حال قدم زدن می دید گفت که وی روز ۱۷ ژوئیه هم شاد و هنگام احوالپرسی با او متبسم بود . دکتر کلی در یک ای - میل که اندکی پیش از آغاز قدم زدن به روزنامه نیویورک تایمز ارسال داشته بود اشاره ای به قصد خودکشی نکرده بود . در این ای - میل , دکتر کلی نوشته است که در کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلستان چند بازیگر باهم سیاهکاری از خود نشان دادند. دکتر کلی که دو روز پس از شرکت در جلسه پرسش و پاسخ کمیسیون ناپدید شده بود , درهمان روز تشکیل جلسه پس از ختم کار کمیسیون اشاره کرده بود که دولت مغالطه می کند تا حمله نظامی به عراق را موجه جلوه دهد.
درژاپن , یک روزنامه نگار خطاب به بلر گفته بود که آیا تصور نمی کند که دست او به خون دکتر کلی آلوده است و پرسیده بود که با این وضعیت آیا قصد کناره گیری ندارد ؟. بلر که خسته و گرفته به نظر می رسید پاسخ داده بود که اجازه دهید دستگاه قضایی به دور از هیاهو به این ماجرا رسیدگی کند.
اگر ماجرای مرگ دکتر کلی پیش از سخنرانی بلر در کنگره آمریکا صورت گرفته بود , اعضای کنگره به ویژه نمایندگان حزب دمکرات برخورد دیگری بااو می داشتند. وی برای توجیه حمله نظامی عراق در جلسه کنگره آمریکا حضور یافته بود .
این مسئله که فصلی از تاریخ عمومی را تشکیل خواهد داد و رشته ای است که سر دراز خواهد داشت هنوز در مرحله آغازین است باید منتظر شد و دید که چه پایانی خواهد داشت. تحولات بعدی این قضیه به تدریج و بر حسب زمان در این سایت خواهد آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید