شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کنترل رفتار


کنترل رفتار
داشتن رابطه خوب با آدم‌های دیگر، زندگی را برای همه زیباتر و دلچسب‌تر می‌کند و نقش مهمی در موفقیت انسان‌ها دارد.
اینجا مثل دنیای بازی‌های کامپیوتری محدودیت سرعت نداریم. برای اینکه بتوانیم با سرعت هزارکیلومتر در ساعت سوار ماشین زمان شویم و به موفقیتی که آرزویش را داریم برسیم، باید ده تا از شگردهای افزایش سرعت را در این بزرگراه به‌کار بگیریم تا از بقیه جلوتر باشیم.
شاید شما هم مثل همه، لذت برخورد غیر منتظره‌ای را چشیده باشید و آنقدر این برخورد در دلتان نشسته باشد که از خودتان برخورد صمیمی‌تری نشان داده اید. یا اینکه فردی با شما به تندی رفتار کرده و شما هم در عوض با عصبانیت جوابش را داده اید. از همین‌جا می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر با دیگران با خشونت رفتار کنیم، آنها هم با خشونت با ما رفتار می‌کنند و اگر ادب را رعایت کنیم آنها هم با احترام با ما رفتار می‌کنند.
اصل قضیه اینجاست که رفتار آدم‌ها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد؛ یعنی اینکه رفتار من می‌تواند در شکل‌گیری رفتار دوستم تاثیرگذار باشد. آیا شده تا حالا با رفتار صمیمی روی آدمی از خودراضی، اثر بگذارید و او را با زیرکی با خودتان همراه کنید؟ واقعیت این است که مردم در حالت عادی دوست دارند همان رفتاری را انجام بدهند که دیگران با آنها انجام می‌دهند. شما می‌توانید در طول روز در مدرسه، رستوران‌، مغازه‌ و سایر مکان‌های دیگر، این موضوع را ببینید. مهم این است که ، ما باید مسئولیت برخوردهای خوب و بدمان را در زندگی بپذیریم.
راستی با چه لحنی با دیگران صحبت می‌کنید؟ در این صورت، باید آماده باشید تا با همین لحن با شما صحبت کنند. دوست دارید چگونه با شما رفتار کنند؛ مودبانه؟ پس با ادب با دیگران رفتار کنید. رعایت همین شگردهاست که رابطه ما را با بقیه آدم‌ها بهتر می‌کند.
اگر کسی با شما با بی‌ادبی رفتار کرد، دو کار می‌توانید انجام بدهید: یا با بی‌ادبی، به‌قول معروف مثل خودش، با او رفتار کنید؛ یا اینکه با مهربانی او را تحت‌تاثیر قرار بدهید؛ به قولی به جمع بچه مثبت‌ها دعوتش کنید تا در کارهای منفی‌اش تجدید‌نظر کند.
فراموش نکنید که آدم‌ها با خصوصیت‌هایی مثل بداخلاقی، بی حیایی، بی ادبی، خیرخواهی و باادبی به دنیا نمی‌آیند؛ نیرویی به اسم آزادی در انتخاب عمل وجود دارد که باعث می شود تا با استفاده از قدرت تفکر، رفتار مناسب را انتخاب کنیم و آن چیزی را که دنبالش هستیم به دست بیاوریم.

مهدی قدمی
کلید طلایی ارتباطات/ نوشته کریس‌کول/ ترجمه محمدرضا آل‌یاسین/ نشر هامون
منبع : همشهری انلاین


همچنین مشاهده کنید