پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شهر در محضر خدا


شهر در محضر خدا
اگر به جای ۱۰۰۰ طبقه ساختمان یک وب‌گاه هزار طبقه تولید کنیم و نگذاریم کوه تخریب شود و این همه تبدیلات در طبیعت انجام شود، تمام امور ساختمانی قابل انتقال به این فضاست.
در یک شهر مجازی می‌توان ۸۵ لایه تعریف کرد و در آن لایه «خدا در شهر» را گذاشت تا افراد در این لایه بتوانند امری را که خدا گفته انجام دهند مثلا «کمک به مستمندان.»
چنین پروژه‌ای برای شهر تهران با همکاری شهرداری در حال آماده‌سازی است و از مهم‌ترین فواید فضای مجازی، تحقق خاص‌گرایی دینی و عام‌گرایی دینی است: عام‌گرایی همان حوزه اشتراکات ما با دیگر ادیان است و خاص‌گرایی دینی مرزهای تمایز ادیان مختلف در جهان است که مسلمانان را از مسیحیان، یا مسیحیان را از یهودیان جدا می‌کند.
اما کمرنگ شدن عوامل زمینه‌ای دینی مثل قومیت، نژاد، یا حتی تمایزات جنسیتی موجب پررنگ شدن عوامل مربوط به «متن دین» و قوی شدن حوزه خودآگاه وضعیف شدن «عصبیت‌ها» خواهد شد.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند ۲ چیز است که بهتر از آن نیست:
۱) نیکی کردن به دیگران و
۲) پرهیز از آزارخود و دیگری،
با این اوصاف باید گفت عرصه مجاز در صورت استفاده نیک از آن عرصه‌ای است که سبب کم شدن آزار مردم و انجام کار خیر می‌شود؛ زیرا در عرصه مجاز نیازی نیست شخصی برای انجام یک کار اداری اینقدر آزار ببیند.
این از ویژگی‌های جهان مجازی که جهان نظام و برنامه‌ است به شمار می‌آید که به نوبه خود سبب اجرا شدن عدالت در عمیق‌ترین لایه‌های آن می‌شود.

دکتر سعیدرضا عاملی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید