جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چه کارهایی را بهتر است توی جوانی به‌شان بپردازی؟


چه کارهایی را بهتر است توی جوانی به‌شان بپردازی؟
بعضی کارها فصلی و مقطعی است. یعنی زمان و موقعیت دارد و اگر همان موقع انجامش ندهی، دیگر لطف چندانی نخواهد داشت یا وقتش می گذرد. نه این‌که بعداً نشود انجامشان داد. نه! ولی توی زمان خودش بیشتر می‌چسبد.
جوانی یکی از این فصل‌هاست که باید سعی کنی بعضی از کارها را توی همین زمان انجام دهی. به تأخیر بیندازی‌شان جوانیت را دود کرده‌ای یا آن کار را ضایع کرده‌ای. فردا هم در موردشان از تو سوال می‌کنند. از تو خواهند پرسید که این فصل را چه‌طور گذراندی. در این دوره این کارها را بکن:
۱)ازدواج کن: همه لطف ازدواج کردن به این است که در دوره جوانی باشد و اگر نه که رفع تکلیف است یا لطفش را از دست می‌دهد. ازدواج توی دوره جوانی توصیه شده چون هم به موقع است و هم به خاطر گناه‌هایی که با ازدواج از بین می‌رود، شیطان را ناراحت می‌کند.
۲) قرآن بخوان: قرآن خواندن توی جوانی حسابی بهت می‌چسبد. طوری که قرآن جزئی از تو و قاطی وجودت می‌شود. می‌رود توی روحت و جاهای خالی را پر می‌کند.
۳) به بزرگ‌تر احترام کن: خدا خودِ خودش وعده داده که اگر به بزرگ‌تر به خاطر سنش احترام بگذاری، وقتی که پا به سن گذاشتی بهت لطف می‌کند، جوری که نفهمی از کجا این‌همه خوبی به سوی تو سرازیر شده!
۴) دنبال علم باش: اگر توی این دوره دنبال علم نباشی، شاید بعداً اصلاً دیگر موقعیتش پیش نیاید. بهترین وقت هم برای یاد گرفتن همین موقع است. سِنت که بالاتر برود، یادت نمی‌آید دیشب شام چی خورده‌ای!
۵) پخته رفتار کن: اصلاً به یک جوان نمی‌آید که مثل بازنشسته‌ها لباس بپوشد یا مثل آنها هر روز برود پارک و از خاطره‌هایش بگوید، ولی این خیلی معرکه است که همین جوان، مثل مسن‌ترها درست، به جا و پخته رفتار کند. طوری که کسی نتواند از رفتارش سوتی‌ای بگیرد.
۶) عبادت خدا فراموشت نشود: عبادت کردن خدا، آن هم به‌اندازه، درست و به موقع، توی جوانی برایت سرمایه‌ای ذخیره می‌کند که تا آخر عمر از آن استفاده خواهی کرد.
۷) تعادل را رعایت کن: آخرین جزئی که همه کارها را کامل و استاندارد می‌کند تعادل است. میانه‌روی همیشه یادت باشد حتی توی عبادت. کافی‌ست کاری کرده باشی که خدا دوستت داشته باشد. همین بس است تا از کارهای کم و عبادت‌های جزئی‌ات هم راضی شود.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید