سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ ـ عصیان مسجد لعل شهر اسلام آباد، پدیده ای تازه در پاکستان


۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ ـ عصیان مسجد لعل شهر اسلام آباد، پدیده ای تازه در پاکستان
عصیان مسجد لعل در شهر اسلام آباد پاکستان یازدهم ژوئیه ۲۰۰۷ با حمله همه جانبه و ورود افراد مسلح دولت پاکستان به آن مسجد و کشته شدن «عبدالرشید قاضی» برادر و معاون متصدی مسجد پایان یافته اعلام شد.
در جریان این عصیان که ظاهرا از سوم ژوئیه آغاز شده بود، طبق گزارش مقامات رسمی پاکستان شصت و دو نفر ازجمله ۹ نظامی پاکستانی کشته شدند. منابع دیگر، جمع تلفات را هشتاد تا دویست تن گزارش کرده اند. مسجد لعل (که خبرگزاری های غرب آن را «مسجد سرخ» نامیده اند) و مدارس دینی ضمیمه آن در محله ای در اسلام آباد واقع شده است که برخی از سفارتخانه ها هم در آنجا قرارگرفته اند. متصدی این مسجد مولانا عبدالعزیز بود که در جریان این عصیان هشت روزه دستگیر و بازداشت شده بود. انگیزه ظاهری این عصیان مسلحانه، مخالفت مقامات دولتی پاکستان با ساختن مسجد بدون مجوز سازمانهای اداری مربوط بود، ولی متصدیان مسجد از پیش با عزل بدون دلیل افتخار محمد چودری رئیس دیوان عالی (قاضی القضات) پاکستان از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور (هوادار آمریکا) پاکستان مخالفت و به گسترش مراکز لهو و لعب (فاحشه خانه و ...) در آن کشوراسلامی و مواردی دیگر از فساد اعتراض کرده بودند. مقامات دولتی، متصدیان مسجد لعل را متهم کرده بودند به تلاش برای گسترش مقرراتی مشابه آنچه را که طالبان در افغانستان به اجرا درآورده بودند و نیز یک انقلاب اسلامی. به اظهار مقامات پاکستانی، عبدالرشید قاضی در داخل مسجد یک دادگاه اسلامی (شرع) برای مجازات متخلفان از قوانین اسلام تشکیل داده بود. عصیان از سوم ژوئیه با درگیری دختران مدرسه دینی مسجد لعل با مامورین پلیس و متخلفان از شریعت در خیابانها آغاز شده بود که بعدا متصدیان و مراجعان و محصلان مدارس مسجد در داخل ساختمان متحصن و سنگرگیری کرده بودند.
پس از ورود نظامیان پاکستانی به داخل مسجد، زد و خورد در تونلهای زیر ساختمان آغاز شد که به کشته شدن عبدالرشید قاضی ۴۳ ساله و مادر او انجامید.
مخالفت اسلامیون با پرویز مشرف (که با کودتای نظامی روی کار آمده است) از مدتها پیش آغاز شده و زدوخوردهای خونین خیابانی در پاکستان تازگی نداشته است ولی نبرد میان نظامیان و مسجد عنصر تازه ای بوده است. پاکستان، تنها کشور جهان است که صرفا برپایه مسلمان بودن مردمش از تجزیه هندوستان و ضمیمه کردن بخشهایی از افغانستان و بلوچستان شرقی ایران تاسیس شده است. لذا، به باور اصحاب نظر، این رشته سر دراز خواهد داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید