پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۹ ژوئیه ـ سناریوی شگفتی آور سرجوخه واصف علی حسون


۹ ژوئیه ـ سناریوی شگفتی آور سرجوخه واصف علی حسون
داستان «واصف علی حسون» سرجوخه سپاه کماندوهای دریابرد( مرین) آمریکا که در عراق ماموریت ترجمه از عربی به انگلیسی و بالعکس را داشت و بیستم ژوئن ۲۰۰۴ پس از ترک پایگاه خود ناپدید شده بود بی شباهت به یک فیلم سینمایی تخیلی نیست.
نخست اعلام کردند این فرد ۲۴ ساله که پنج سال پیش از زادگاه خود شهر طرابلس لبنان به آمریکا مهاجرت ، در ایالت یوتا با یک تبعه آمریکا ازدواج و به استخدام سپاه کماندوهای دریابرد درآمده است توسط یک زن عرب اغفال و به دام مبارزان افتاده است.
بعدا گفتند که واصف علی که هنوز مانند بسیاری از نظامیان آمریکایی در عراق تابعیت آن کشور را ندارد بدون اجازه، پایگاهش را ترک کرده و یک سرباز فراری محسوب می شود.
بیست و هشتم ژوئن عکس او که چشمانش بسته بود و گفته شد که اگر امریکا زندانیان عراقی را آزاد نکند گردن زده خواهد شد به تلویزیون ماهواره ای الجزایر (مستقر در قطر) داده شد و چند روز بعد اعلام گردید که چون امریکا به خواست مبارزان پاسخ نگفته سرجوخه واصف علی گردن زده شده است که خبری دلخراش بود، ولی صحت آن خیلی زود مورد تردید قرار گرفت و گفته شد که چون واصف علی مسلمان است احتمال قتل او به دست مسلمان دشوار است. خبر قتل بعدا تکذیب شد.
جهانیان که با شنیدن این اخبار ضد و نقیض علاقه مند به دنبال کردن آن شده بودند هشتم ژوئیه ۲۰۰۴شنیدند که واصف علی آزاد شده و بدون این که کسی متوجه شود، ۸۰۰ کیلومتر راه را طی کرده، از عراق که گفته شده است آمریکاییان پشه را در آسمانش نعل می کنند به سوریه وارد و بدون این که جلب توجه ماموران سوری را کند از آنجا به لبنان و به شهر خود طرابلس رفته و نزد بستگانش است! و از طرابلس به برادرش در آمریکا تلفن کرده و خبر سلامتی اش را داده و با سفارت آمریکا در بیروت هم تماس گرفته و خواسته است که به آنجا منتقل شود و از سفارت آمریکا در بیروت هم به یک پایگاه نظامی آمریکا در آلمان انتقال یافته است و ....
به این خبر هم باید اشاره کرد که به خاطر پیوستن واصف علی به مرین های آمریکا، افراد قبیله او در طرابلس متهم به همدستی با آمریکا شدند و در حمله و به تیراندازی به آنان دو تن کشته و عده ای نیز مجروح شدند. ضمنا گزارش شده است که واصف علی وکالتا یک دختر لبنانی از قبیله خود را که ساکن طرابلس است عقد کرده است و این اخبار زنجیره ای بر پیچیدگی و شگفت انگیز بودن قضیه افزوده بود.
مفسران روزنامه ها که این قضیه تردید آمیز را دنبال می کردند در شماره ۹ ژوئیه این روزنامه ها نوشتند که اگر این سناریو به همین ترتیب بوده که گزارش شده است این وضعیت، سهولت انتقال افراد و اسلحه را به عراق ثابت می کند و نشان می دهد که نظامیان آمریکایی آن طور که گفته شده است بر اوضاع عراق کاملا مسلط نیستند. باید منتظر شد تا نتیجه تحقیق و بازجویی مقامات آمریکایی اعلام شود و جهانیان بدانند که حقیقتا که بر سرجوخه واصف علی چه گذشته است!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید