پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۹ ژوئیه ۲۰۰۴ ـ ترکیه مدعی تازه در عراق؛ کرکوک متعلق به ترکمانان است


دولت ترکیه به حمایت از ترکمانان کرکوک پا به میان گذارد و بر ابعاد مسئله عراق افزود. این دولت ۹ ژوئیه ۲۰۰۴ مدعی شد که کردها حق ندارند منطقه نفتخیز کرکوک را که پس از سلجوقیان محل سکونت ترکمانان بوده یک منطقه کرد نشین بخوانند و برای سکونت کردن، روانه آنجا شوند و عرب ها برانند.
ترکیه (عثمانی) تا زمان نادرشاه افشار هم همین فشار را به ایران وارد می آورد که سلیمانیه یک منطقه ترکمان نشین است و نباید در قلمرو ایران قرار داشته باشد و بالاخره بر سر آن با نادر شاه به توافق رسید که سلیمانیه در قلمرو عثمانی و ایروان از آن ایران باشد و دو طرف، دیگر ادعایی بر این دو منطقه نداشته باشند.
کردهای عراق پس از سقوط صدام حسین اعلام کردند که اکثریت ساکنان کرکوک تا نیمه قرن پیش «کرد» بودند که حکام عراق آنان را از آنجا تاراندند و چند درصدی بیش باقی نماندند و کردها باید به این شهر بازگردند. ولی، ترکیه نظر دیگری دارد و می گوید که کردهای عراقی با تصاحب کرکوک می خواهند به پول نفت دست یابند، ثروتمند شوند و به کردهای ترکیه کمک کنند تا باردیگر پرچم استقلال طلبی برگیرند که ترکیه چنین اجازه ای را نخواهد داد. این ادعای ترکیه دولت آمریکا را که با کردها میانه خوبی داشته و دهها سال از وجود آنان برای اجرای مقاصد خود در منطقه استفاده کرده در امپاس قرار داده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید