شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تربیت دلبندان باهوش


تربیت دلبندان باهوش
هر چند در گذشته تصور می ‌شد هوش عاملی است که تنها به ‌وسیله ژنتیک تعیین می ‌شود، ولی امروزه دانشمندان عقیده دارند محیطی که فرزند شما در آن رشد می‌ کند و نیز فردی که کودک را بزرگ می‌ کند نقش بسیار مهمی در تعیین میزان هوش کودک دارند. در واقع والدین می ‌توانند کمک بسیار زیادی به باهوش ‌تر شدن فرزندشان کنند.
● یک خبر خوب
اگر شما جزو والدین رقابت‌جو هستید و دوست دارید همیشه از بقیه جلوتر باشید، لابد خوشحال خواهید شد اگر بدانید تغذیه مناسب نه تنها به سالم‌تر بودن فرزند شما کمک می‌ کند، بلکه مغز وی را نیز قوی می ‌کند. نکته‌ای که هرگز نباید فراموش کنید آن است که تغذیه فرزند شما از دوران بارداری و از داخل رحم مادر شروع می ‌شود. پس از به دنیا آمدن، نوبت دوران شیرخوارگی و تغذیه با شیر مادر می‌ رسد. به باور بسیاری از محققان شیرمادر یک غذا و وسیله بسیار مهم برای رساندن مواد مغذی و ضروری به نوزاد است. بعلاوه آنکه تغذیه با شیر مادر یک ارتباط عاطفی‌ قوی میان مادر و فرزندش ایجاد می‌کند.
● آن روی سکه
حتماً تاکنون اشخاص زیادی را دیده‌اید که علیرغم داشتن سطح IQ بالا، در پست‌های پایین مشغول به کار هستند و به حق خود نمی‌ رسند. آنها مهارت‌های اجتماعی لازم برای آنکه خودشان را نشان داده و بر مشکلات موجود غلبه کنند، ندارند. در این مورد،
دکتر «کتی پازک» خاطر نشان می ‌کند که بازی کردن و انجام فعالیت‌های معمول روزانه نظیر ساختن یک خانه با استفاده از اسباب‌بازی‌ها و یا رفتن به سوپرمارکت به یادگیری و افزایش هوش اجتماعی کمک می‌ کند.
زیرا فعالیت‌هایی سازنده و اجتماعی هستند. وی می گوید هر اندازه بچه‌ها نیاز به مداخله والدین در کارهایشان دارند، به ‌همان اندازه نیز لازم است زمانی را برای خودشان داشته باشند.
● نکاتی برای تقویت هوش کودک
- تغذیه مناسب را از دوران بارداری شروع کنید: برای بچه‌ها‌، داشتن تغذیه مناسب کاملاً ضروری است. مادرها باید رساندن ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به فرزندانشان را حتی پیش از به‌ دنیا آمدن آنها شروع کنند. برای این کار قبل از هر چیز باید برای فرزندتان یک رژیم غذایی مناسب و کامل در نظر بگیرید. گرچه تکامل مغزی پس از تولد روی می‌ دهد و مغز قادر است خود را با تغییرات محیطی سازگار کند،
اما تغذیه نا مناسب دوران بارداری دارای آثار منفی مشخص و برجسته‌ای است که می ‌تواند در تمام طول زندگی فرزند شما ادامه داشته باشد.
- شیر مادر، ۸ امتیاز: بسیاری از دانشمندان بر این باورند که تغذیه شیر مادر در طی سال اول ۸ امتیاز IQ برای فرزند شما به‌ همراه خواهد داشت. شیرمادر یک نوع چربی بسیار مهم برای عملکرد مغزی دارد.
-تماس با تلویزیون را محدود کنید: برخی از مردم فکر می‌کنند که تلویزیون در طول سال‌ های رشد و تکامل برای بچه‌ های آنها مضر است. ولی به گفته دکتر «پرلماتر» تلویزیون فقط تا ۲ سالگی مشکل ‌زاست. طبیعت یک سویه و یک طرفه تلویزیون موجب جلوگیری از تشویق کودک به یادگیری و استفاده از مهارت‌های کلامی می‌ شود. برای یاد گرفتن و استفاده مناسب از زبان، کودک باید بتواند پاسخ‌های صحیح و مناسب را از کسانی که اطرافش هستند، بگیرد.
- بازی کردن: دانشمندان والدین را تشویق می‌ کنند که وقت ‌ کافی برای بازی به بچه‌هایشان بدهند. این موضوع به افزایش قدرت یادگیری طبیعی بچه‌ها در محیط‌ های معمولی روزانه کمک می‌ کند.
- آرام و طبیعی باشید: گرچه روش‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای بزرگ کردن بچه‌ها وجود دارند، ولی مهم ‌ترین توصیه ‌ای که دانشمندان به والدین می‌ کنند، حفظ آرامش، خونسردی و رفتار طبیعی است.
- مداخلات اجتماعی را تقویت کنید: تعیین این که یک کودک به چه مقدار مداخله اجتماعی نیاز دارد آسان نیست. ولی یک چیز مسلم است و آن این که این موضوع به فرزند شما کمک می‌کند مهارت‌های اجتماعی‌اش را (که برای زندگی آینده بسیار ضروری هستند) توسعه دهد.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید