پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بسترسازی فرهنگی در تعامل با تکنولوژی روز


بسترسازی فرهنگی در تعامل با تکنولوژی روز
با گسترش روزافزون فناوری‌های مختلف در جهان و ورود آنها به زندگی بشر سال‌هاست که رویه زندگی افراد با بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی که حاصل و برآیند پیشرفت فناوری‌های مختلف است تغییر کرده است به طوری که این پیشرفت و تغییر در راه و رسم زندگی قابل قیاس با دهه اخیر نیست.
این پیشرفت‌ها که همگی در جهت راحتی زندگی بشر بوده‌اند در بعضی از جوامع با استقبال قابل توجهی مواجه شده‌اند به طوری که عمده فعالیت خیل عظیمی از جامعه را به خود اختصاص داده‌اند.
از جمله فناوری‌هایی که در چند دهه اخیر به صورت جدی مطرح شده‌اند و جای خود را در میان افراد علاقه‌مند باز کرده‌اند را می‌توان به کامپیوتر و موبایل و دستگاه‌های پخش کننده موسیقی و در کنار آن کنسول‌های بازی نسبت داد.
همه موارد قید شده جزو عواملی هستند که اگر استفاده از آنها تنها به مدت ۲۴ ساعت منع گردد باعث اختلال در بسیاری از کارها و در کنار آن به بی‌حوصلگی افراد و دلسردی آنها خواهد انجامید.
پس می‌توان نتیجه گرفت که موارد بیان شده با زندگی بشر پیوند خورده‌اند و فقدان آنها بسیاری از کارها را مختل خواهد کرد.
اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است نحوه استفاده از موارد قید شده و برخورد متقابل جامعه با افرادی است که از دستگاه‌های بیان شده استفاده می‌کنند.
شعاری که امروزه در بسیاری از جوامع مطرح است بسترسازی فرهنگی قبل از ورود یک تکنولوژی یا وسیله به دنیای مادی آنهاست اما این بسترسازی فرهنگی تا چه حد در قبال استفاده از کامپیوتر و موبایل و دیگر دستگاه‌های سرگرم کننده انجام شده است؟
آیا این بسترسازی تنها مختص افرادی است که به استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌پردازند یا در گستره وسیع‌تر دیگر افراد جامعه را نیز شامل می‌شود؟
بدین ترتیب نگارنده سعی بر این دارد تا با تشریح وضعیت حال حاضر جامعه و پذیرش تکنولوژی‌های ذکر شده پیش از بسترسازی فرهنگی در قبال این موارد به بیان مشکلاتی که کاربران با دیگر افراد جامعه در کشمکش‌ها استفاده یا عدم استفاده از فناوری دارند بپردازد.
● باورهای غلط جامعه
به طور حتم نسل جوان تطابق بیشتری برای استفاده از دستگاه‌های مختلف و به کارگیری آنها در زندگی روزمره در مقایسه با نسلی که سن و سال بیشتری را دارد دارا می‌باشد زیرا گروه عظیمی از افراد که از دستگاه‌هایی همانند کامپیوتر موبایل و کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند عضو گروهی از همین جوانان هستند.
اما گاه مواردی را می‌توان یافت که همین جوانان با افرادی که سن و سال بیشتری دارند هم‌عقیده می‌شوند و استفاده از موارد ذکر شده را عبث می‌دانند.
نکته‌ای که شاید مطرح کردن آن شما را در درک این موضوع یاری نماید این است که استفاده از تمامی این دستگاه‌ها به حد و اندازه و در بازه‌های زمانی مشخص کاری کاملا پسندیده است و نگارنده نیز عقاید خود را بر همین منوال بنا کرده است.
بدین ترتیب هر چقدر که استفاده از این وسایل گستره بیشتری را فرامی‌گیرد عقیده و نظر افراد مخالف را محکم‌تر و مصمم‌تر می‌کند و بدین ترتیب دو قطب مخالف و موافق در این میان شکل می‌گیرد. به طوری که در اغلب موارد نیمه خالی لیوان مد نظر افرادی قرار می‌گیرد که جزو مخالفین استفاده از این دستگاه‌ها هستند.
شاید شما نیز تا به حال با چنین ابراز عقیده‌هایی مواجه شده باشید. در زیر مثالی از چنین ابراز عقیده‌هایی آمده است که شاید به نظر خواننده‌ها آشنا باشد:
جوانی را در نظر بگیرید که در حال استفاده از کامپیوتر است. استنباط کار وی از نظر افراد مخالف استفاده از اینترنت به صورت افراطی و چت کردن با افراد مختلف است کما اینکه این فعالیت از سوی جوان ذکر شده می‌تواند کارکردن بر روی یک پروژه کاری یا تنظیم یک مقاله و... باشد که همگی فعالیت‌هایی مثبت تلقی می‌شوند.
بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که اگر در ابتدا مفاهیم استفاده از چنین فناوری‌هایی در جامعه مطرح می‌شد و ذهن عوام در قبال پذیرش چنین دستگاه‌هایی آماده می‌شد شاید امروز دیگر چنین مشکلی را نداشتیم که استفاده از اینترنت و یا موبایل کاری بی‌منفعت خوانده شود و کار عده‌ای از افراد که در جهت پیشرفت جامعه گام برمی‌دارند و با راه‌اندازی پروژه‌های مختلفی در زمینه فناوری روز و ملموس کردن آنها در دنیای اینترنت و در کنار آن فعالیت افراد در اینترنت و در تالارهای گفتمان (Forum) به منظور ارتقای اطلاعات افراد در همه زمینه‌های علمی امری بیهوده تلقی گردد.
● اما راه حل چیست؟
این جمله را در طول زندگی خود بارها و بارها شنیده‌اید: «هنوز دیر نشده.»
شاید بتوان با شروع کردن فرهنگ‌سازی استفاده از تکنولوژی در جامعه تا حدودی دید و موضع افراد را نسبت به این موضوع تغییر داد اما هیچ گاه نمی‌توان به نتیجه‌ای که اگر از ابتدا این فرهنگ‌سازی آغاز می‌شد رسید.
اما باور کنید هنوز دیر نشده! باید شروع کار بر مبنای فعالیت رسانه‌های گروهی و ازجمله تلویزیون بنا گردد و با تشریح نکته‌های مفید استفاده از این فناوری‌ها در جهت ملموس‌سازی این فناوری‌ها گام برداشت تا حداقل نسل آینده گریبان‌گیر چنین مشکلات ابتدایی نگردند!
منبع : سایت طالبی


همچنین مشاهده کنید