جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند


بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند
برای سلامت خودتان هم که شده همین حالا دست از لجاجت بردارید. هیچ کس نمی تواند بگوید، بخشیدن آسان است. بویژه اگر فردی عمیقاً شما را آزرده باشد، بخشیدنش بسیار مشکل خواهد بود. اما باید بدانیم بخشش امکان پذیر است و بطور معجزه آسایی برای سلامت روح و جسم مفید.
دکتر «فردریک لاسکین» نویسنده کتاب «ببخش برای خوبی» می گوید: تحقیقات نشان داده است افرادی که می بخشند، افسردگی، خشم و استرس کمتری دارند و امیدشان به آینده بیشتر است.
بنابراین از فرسودگی سیستم دفاعی بدنشان کاسته می شود، اشک ها ذخیره می شود و فرد احساس سرزندگی بیشتری می کند. حال ببینیم چگونه این معالجه را آغاز کنیم.
۱) خونسردی خود را حفظ کنید
برای غلبه بر خشم خود، راهکارهای ساده مدیریت استرس را امتحان کنید. چند نفس عمیق بکشید و به چیز هایی که شما را خوشحال می کند و برایتان لذت بخش است فکر کنید. مانند یک صحنه زیبا از طبیعت تا فکر درباره فردی که دوستش دارید.
۲) هرگز منتظر معذرت خواهی نباشید
اکثر اوقات افرادی که به شما صدمه می رسانند و شما را ناراحت می کنند، اصلاً قصد عذرخواهی ندارند. حتی ممکن است از روی قصد و نیت بخواهند شما را ناراحت کنند، یا این که دیدشان نسبت به مسائل با شما یکسان نیست. بنابراین اگر شما بخواهید منتظر شنیدن معذرت خواهی آنها باشید، ممکن است مجبور شوید دوران انتظار طولانی و وحشتناکی را پشت سر بگذارید. این موضوع را در ذهن خود نگه دارید که بخشش الزاماً به معنای آشتی با فردی که شما را ناراحت کرده یا چشم پوشی از اشتباه او نیست.
۳) کنترل خود را به دست بخش انتقام گیرنده ذهن ندهید
به جای این که روی احساسات جریحه دار شده خود تمرکز کنید، یاد بگیرید که به عشق، زیبایی و محبت های اطراف خود توجه کنید.
۴) سعی کنید گاهی از دید دیگران به مسائل نگاه کنید
اگر گاهی اوقات با فرد مورد نظر همدردی کنید، ممکن است متوجه شوید که او این کار را از روی نادانی، ترس و یا حتی عشق انجام داده است.
۵) فواید بخشش را بشناسید
مطالعات نشان می دهد افرادی که قدرت بخشش دیگران را دارند پرانرژی تر هستند. علاوه بر این اشتهای بهتر و الگو های خواب بهتری دارند.
۶) فراموش نکنید که خود را نیز باید ببخشید
برای برخی از افراد، بخشیدن خودشان، بزرگ ترین جدال و چالش است. اما فراموش نکنید که اگر قادر به بخشش خود نباشید، اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید