شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

«بستنی»آی «بستنی»


«بستنی»آی «بستنی»
«بستنی» یک خوراکی دلچسب، خوشمزه، مغذی و شیرین است که بخصوص در این روزهای گرم طرفداران بسیاری دارد. «بستنی»، محصول لبنی منجمدی است که از ترکیب مناسب شیر، شکر، خامه، چربی نباتی، طعم دهنده ها، پایدارکننده ها، قوام دهنده ها و رنگ بدست می آید. در ۱۰۰گرم بستنی معمولی حدود ۲۰۲کالری انرژی نهفته است و چربی آن ۲تا۳برابر بیشتر از شیر است و یکی از بهترین منابع انرژی است. «بستنی» همانند شیر سرشار از پروتئین، ویتامین A و انواع ویتامین های B و ویتامین E است. در نوع میوه ای آن نیز ویتامین C موجود است. از موادمعدنی آن می توان به سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر اشاره کرد که برای رشد و سلامت استخوان ها و دندان ها، تقویت سیستم ایمنی و ترمیم بافت های آسیب دیده بسیار موثر است. «بستنی» به سبب داشتن کالری و ارزش غذایی بالا برای کودکان و افراد لاغری که می خواهند چاق شوند خوراکی مفید است. خوردن بستنی سبب افزایش حالت شادمانی و خوشحالی می شود. کودکانی که به خوردن لبنیات عادت ندارند با خوردن آن تا حدی کمبود کلسیم خود را جبران می کنند و کم کم به خوردن لبنیات علاقه مند می شوند. قابلیت هضم بستنی معمولا زیاد است و با داشتن بافت نرم و لطیف، حس چشایی را ارضا» می کند.
اما دیگر نکاتی که درباره انواع بستنی می باید دانست، عبارتند از:
۱) بستنی های رنگی یا میوه ای: نوعی از بستنی هستند که در ترکیب آنها از رنگ مصنوعی و اسانس، بسیار استفاده می شود. این گونه موادبه طور نسبی سمی بوده و برخی از آنها حالت جمع شونده دارند و کم کم بر مقدارشان در بدن اضافه می شود تا به حد مسمومیت برسند. این گونه مواد در برخی افراد خصوصا زنان باردار موجب تغییرات عصبی و هورمونی و در کودکان باعث عقب افتادگی یا حساسیت های حاد می شود. همچنین وجود کاکائو در بستنی مانع از جذب کلسیم شیر می گردد لذا در مصرف آن زیاده روی نکنید.
۲) بستنی سنتی: بستنی دارای انواع مختلفی است که نوع سنتی آن دارای چربی بالایی بوده و در برخی از آنها از شیر و خامه غیرپاستوریزه استفاده می شود. همچنین غیربهداشتی بودن محل تولید، توزیع و نگهداری منجر به آلوده و میکروبی شدن بستنی می شود که فرد با خوردن آن به مسمومیت همراه با استفراغ، دل پیچه و تب دچار می شود. استفاده از زعفران در این گونه بستنی ها بسیار مطلوب است و ارزش تغذیه ای بالایی دارد ولی استفاده از رنگ تا حدی خاصیت سمی دارد و برای سلامت مضر است. لذا، افراد هنگام تهیه بستنی باید به مواد تشکیل دهنده، رنگ و ظاهر آن توجه کرده و لزوما از محصولات با بسته بندی بهداشتی و دارای پروانه بهداشت خریداری کنند.
۳) بستنی های یخی و یخمک: مصرف این گونه بستنی ها را به حداقل برسانید چرا که در ترکیب آنها فقط موادی نظیر: اسانس، رنگ، شکر و سایر طعم دهنده ها و نگهدارنده ها به کار رفته که فاقد ارزش غذایی بوده و در ۱۰۰ گرم آن حدود ۱۱۲ کالری انرژی نهفته است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید