پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ظرافت در تزیین خانه


ظرافت در تزیین خانه
کوسن ها و متکاهای تزیینی از جنس مخمل و ساتن گلدوزی شده یا برودری دوزی شده، از سالیان دور همواره مورد توجه و علاقه ی خانم ها بوده است و در اغلب خانه ها نمونه هایی از آن ها یافت می شود. در گذشته و در فرهنگ سنتی خودمان، در هر خانه بخش های اندرونی داشتیم که فضای اختصاصی خانم های خانه محسوب می شد. کوسن ها و متکاهایی که بر روی آن ها گلدوزی و سوزن دوزی می کردند، از همان زمان در بخش اندرونی جای داشت. معادل همین کلمه ی اندرونی ، در میان خانم های فرانسوی وجود داشت و تحت عنوان (Ladies Room) در فرهنگ اروپایی رواج داشت. در این اتاق های اندرونی انواع زیورآلات زنانه و عطرها نگهداری می شد. به طور کلی تزیین چنین مکان هایی براساس ذوق و سلیقه ی خانم ها انجام می شد و فضایی کاملاً زنانه و دلپذیر همراه با بوی خوش انواع گل های خشک و انفیه ایجاد می شد.
البته ناگفته نماند که ندیمه ها به امور خانه داری رسیدگی می کردند و خانم های خانه بر روند کارها نظارت داشتند. به هر حال خانم ها به انواع صنایع دستی و هنری می پرداختند، مانند بافتن فرش و گلیم ، قلاب بافی ، سرمه دوزی ، مروارید دوزی و هنرهای ظریف و زیبایی از همین دست.
در این تصاویر نیز شما نمونه هایی از کوسن های زیبا، روتختی و رولحافی را می بینید که با سلیقه ی زنان و پارچه های ابریشمی ، کتانی ، ساتن و مخمل ، در رنگ های گوناگون با برودری دوزی و نواردوزی های بسیار زیبا تزیین یافته اند.
دوختن پولک و منجوق و مروارید های تزیینی، به پوشش های پارچه ای اتاق نشیمن و اتاق خواب جلوه ی زیادی می دهد و در عین حال کاری است که ارزان هم تمام می شود. برای تزیین یک اتاق، تنها کافی است که به هماهنگی رنگی پارچه ها توجه نشان دهید تا به نتیجه ی دلخواه تان برسید و فضایی تحسین برانگیز خلق کنید.
خانم هایی که در پی ارزش نهادن به سنت های فرهنگی و بومی هستند، حتماً از این گونه طرح ها استقبال کرده، با تهیه ی انواع کوسن های رنگین از تکه پارچه های موجود در خانه، به محیط زندگی خانوادگی شان جذابیت بیش تری می بخشند.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید