جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آیا جرمگیری باعث آسیب به دندانها می شود؟


آیا جرمگیری باعث آسیب به دندانها می شود؟
سوال فوق، پرسش بسیاری از بیماران است که یا خود متوجه وجود جرمهای غیر طبیعی در روی دندانها و نزدیک لثه ها شده اند و یا به توصیه دندانپزشک خود به انجام عمل جرمگیری جهت حذف جرم، ترغیب شده اند . این پرسش را باید از جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهیم .
- اینکه اصلاً جرم چیست و اگر از روی دندانها برداشته نشود چه خواهد شد؟
- اگر رنگ زرد و نازیبای جرم و یا به عبارت دیگری زیبایی دندانها برای ما مهم نباشد، چه ضرورتی بر جرمگیری وجود دارد؟
- اگر بنابر جرمگیری حذف جرمهاست چه آسیبهایی متوجه دندانها خواهد شد؟
- اگر در طی جرمگیری به دندانها آسیب برسد . آیا باز جرمگیری توصیه می شود یا خیر؟
● اما جرم چیست؟
در حقیقت جرم تجمع محکم و سخت شده پلاکهای میکروبی است که به دندانها چسبیده اند و با مسواک زدن نیز تمیز نمی شوند. از بحث های قبلی خاطرمان هست که اگر مسواک زده نشود ، روی دندان ها را لایه ای از میکروبها و مواد غذایی جمع شده فرا می گیرد که به آن پلاک میکروبی می گویند . هدف از مسواک زدن حذف لایه میکروبی فوق ( پلاک میکروبی) است . پلاک میکروبی نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود ، بلکه فعالیت میکروبهای موجود در آن باعث آسیب به لثه و ایجاد التهاب در ناحیه لثه( ژنژیویت ) نیز خواهد شد. اگر شخصی خوب مسواک نزند یا نزند، پلاکهای میکروبی کاملاً حذف نمی شوند و به تدریج بر ضخامت آنها افزوده می شود، پلاکهای میکروبی ضخیم شده، تحت تأثیر کلسیم بزاقی می توانند به مواد معدنی موجود در دندان اتصال شیمیایی پیدا کنند. این فرآیند منجر به تشکیل جرم می شود . یعنی یک جسم سخت غیر از دندان در کنار دندان تشکیل می شود که از طریق کلسیم بزاقی، اتصال ضعیفی به دندان پیدا می کند . اتصال به دندان در حدی قوی نیست که نتوان آن را توسط ابزار دندانپزشکی جدا کرد ، اما آن قدر قوی هست که با مسواک زدن و یا شستشو قابل پاک شدن نیست .
جرم رفته رفته تشکیل می شود ، امکان حذف پلاک میکروبی هم کمتر شده و حتی اگر شخص خوب هم مسواک بزند چون، سطح دندان دیگر فاقد صافی و یکدستی ابتدایی خود شده است، پلاکهای میکروبی درلابلای جرم ها باقی می ماند، به تدریج حجم پلاکهای میکروبی موجود روی جرمها بیشتر شده و مرتب بر حجم جرم نیز افزوده می گردد و مشکل تشدید می شود.
منبع : علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند


همچنین مشاهده کنید