شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فضای بومی را به خانه مدرن خود بیاورید


فضای بومی را به خانه مدرن خود بیاورید
باید گفت دکوراسیون بومی بیشتر یک حس زیباشناختی است تا یک شیوه علمی. زمانی که گفته می شود درفلان ساختمان دکوراسیون مدرن، فرانسوی، ایتالیایی و غیره مورد استفاده قرار گرفته است، یک تصویر از همان کشورها و مفاهیم بلافاصله در ذهن شما ساخته می شود. بدیهی است زمانی که از کلمه بومی برای توصیف دکوراسیون یک محل استفاده می شود نیز به همان ترتیب قبلی مفاهیم و حال و هوا و ارزشهای یک محل و عشیره خاص به ذهن متبادر می شود. در عین حال، بسیاری از دست اندرکاران و متخصصان دکوراسیون هیچ تعریف خاصی از این عبارت ندارد و تنها به گفتن این نکته بسنده می کنند که «دکوراسیون بومی متفاوت است. دقیقاً نمی توانم بگویم به خاطر چه اما به محض آنکه آن را ببینم متوجه تمایز و تشخص آن می شوم.»
واین دقیقاً همان نکته ای است که دکوراسیون بومی را جذاب و پرطرفدار ساخته است. شما این نوع دکوراسیون را در هر جا نمی بینید و به طور دقیق از اجزا و شیوه اجرای آن اطلاع ندارید اما زمانی که یک تکه از صنایع دستی از یک محل را در کنار تکه ای دیگر از صنایع دستی باز هم ازهمان محل قرار می دهید ناگهان یک سبک بومی ایجاد می شود. امتیاز این نوع دکوراسیون در آن است که دارای بعد معنوی است، همه گیر و رنگین است و بیش از همه منحصر به فرد است. این شیوه دکوراسیون به شما اجازه می دهد تا خلأ روحی خود را بپوشانید و حس فرهنگی و ملی خود را تغذیه کنید.
به ۴ پیشنهاد برای خلق یک دکوراسیون بومی توجه کنید:
- سعی نکنید این سبک را در تمام قسمتهای خانه اعمال کنید. بهتر است روی یکی از اتاقهای خانه به توافق برسید تا تمام اجزای در اختیار در کنار هم چیده شده و یک فضای آشکار بومی ایجاد کنند. به عنوان مثال به جای آنکه در هر قسمت از خانه یک تکه سفال، یک تکه گلیم و یا یک تابلوی صنایع دستی آویزان کنید، تمام اینها را درکنار هم در اتاق نشیمن گردآورید تا یک اتاق با یک دکوراسیون یک دست داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید از تعداد زیادی از عناصر دکوراسیون بومی در سرتاسر خانه استفاده کنید یک حس خفه کننده به افراد دست خواهد داد و اگر آنها را پخش کنید دیگر به چشم نخواهند آمد. قیمت بالای این اشیا نیز دلیل دیگری است که انتخاب تنها یک اتاق را توجیه می کند.
- حتماً در مورد استفاده از عناصر بومی به یک وحدت رویه دست پیدا کنید و جدا از ایجاد یک کلاف در هم پیچیده و مغشوش از این عناصر پرهیز کنید. اگر بخواهید یک عنصر را از یک فرهنگ بومی و دیگری از فرهنگ دیگری انتخاب کنید نه تنها به زیبایی و ظرافت دست نخواهید یافت بلکه یک حس آشفتگی و سردرگمی را در بیننده ایجاد خواهید کرد. توجه داشته باشید که مفاهیم و سبکهایی نیز که از طریق این عناصر بومی منتقل می شوند کاملاً با هم تفاوت دارند بنابراین ترکیب بی معنی آنها آزاردهنده خواهد بود. اگر می خواهید از فرهنگهای متفاوت در اتاق خود نشانه هایی داشته باشید بهتر است یک فرهنگ اصلی انتخاب کنید و گوشه و کنار را با عناصر جزیی تر از فرهنگهای دیگر تزیین کنید.
- یک عنصر را که بیش از همه دوستش دارید یا دارای ارزش بیشتری است به عنوان هسته مرکزی دکوراسیون خود انتخاب کنید و شروع به چیدن و گسترش دکوراسیون در اطراف آن بکنید. هرچه این عنصر بزرگتر باشد برای زیبایی دکوراسیون شما بهتر است. مثلاً یک تکه قالیچه یا گلیم قدرت مانور بیشتری به شما می دهد تا یک نقاشی کوچک که به روی دیوار نصب می کنید.
- یکی از زیبایی های خاص و مشخصه های اصلی دکوراسیون بومی رنگین بودن آنهاست. در این عناصر از رنگ به شدت استفاده شده است و طرحها معمولاً به وسیله ترکیب رنگها ایجاد شده اند. این مشخصه را با درایت و هوش مورد استفاده قرار دهید تا به ترکیب زیبا و دلپذیر دست پیدا کنید.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید