جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

این الرجبیون؟


این الرجبیون؟
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: “ماه رجب، ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است”.
رجب نام نهری در بهشت است که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفید‌تر است. هر کس یک روز از این ماه روزه بگیرد در قیامت از آن نهرخواهد نوشید و همچنین یکسال راه، آتش جهنم از او دور خواهد شد و هر کس ۳ روز از این ماه را روزه بگیرد آتش جهنم بر او حرام خواهد شد .
از معانی رجب به شدت ریزش نیز یاد شده است یعنی گناهان در این ماه همانند ریزش برگ درختان در پاییز، در اثر استغفار می‌ریزد و خداوند در این ماه توجه خاصی بر بندگانش دارد و رجب و شعبان را برای آماده شدن برای رمضان قرار داده است تا بندگانش هر چه بیشتر آماده دریافت رحمت واسعه الهی گردند. در روایات آمده است که وقتی ماه رجب وارد می‌شود فرشته‌ای خطاب به بندگان می‌گوید، خوشا به حال اهل ذکر(طوبی اهل الذکر)، خوشا به حال اهل طاعت(طوبی اهل الطاعه) پس چه نیکوست که این لحظات را قدر بدانیم و به ندای این الرجبیون لبیک گوییم، و خود در خیل آمرزیدگان این ماه عزیز قرار دهیم.
اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است: روز پنج شنبه اول آن ماه (در صورت امکان و بلا مانع بودن) روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر “اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی‌آله” گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر” سبوح قدوس رب الملائکه والروح” گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر” رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم” گفته شود. سپس بار دیگر سجده رفته و هفتاد مرتبه بگوید: “سبوح قدوس رب الملائکه و الروح” در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می‌رسد.
پیامبراکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوییده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید