پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نمک را چگونه مصرف کنیم


نمک را چگونه مصرف کنیم
نمک ، این بلورهای سفید مکعبی بسیار ریز موجود در طبیعت با همه خواصی که در آن وجود دارد، اگر به طور صحیح و به اندازه از آن استفاده نشود عوارض نامطلوبی را بر سلامت انسان ها می گذارد.
ناخالصیهایی که با نمک همراه است میتواند به بروز عوارض نامطلوب در دستگاه گوارش، کلیه، کبد و ریه منجر شده و حتی در موارد حاد مانع از جذب آهن و مسمومیت شود. کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که حداکثر نمک مصرفی هر فرد روزانه دو تا سه گرم باشد و از پنج گرم در روز تجاوز نکند و حتما از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود.نمک نام متداول کلرور سدیم است و شاید بتوان گفت این بلورهای شورمزه یکی از نخستین مواد نگهدارندهای است که بشر آن را به دلیل خواص ضد میکروبی و جلوگیری از فساد و به دلیل بهبود طعم از دیر باز به مواد غذایی خود افزوده است. نغمه تشکری یکی از کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت گفت و گویی با ایرنا در این باره می گوید : نمک در طبیعت به دو صورت محلول در آب و جامد ( معادن نمک) موجود است. هنگام استخراج نمک از آبهای شور و معادن، ناخالصیهایی وارد آن میشود که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.
● ناخالصیهای نمک:
این کارشناس تغذیه می گوید از جمله مهمترین ناخالصیهای همراه با نمک میتوان به شن،ماسه،خاک،مواد آلایندهای که برای استخراج نمک استفاده میشود، مواد محلول همچون سولفات کلسیم و منیزیم و بالاخره فلزات سنگین همچون سرب ، جیوه، ارسنیک و کادمیوم و...اشاره کرد .مصرف این ناخالصیها که همراه با نمک است میتواند به بروز عوارض نامطلوب در دستگاه گوارش، کلیه، کبد و ریه منجر شده و حتی در موارد حاد مانع از جذب آهن و مسمومیت شود.
● راه حل استفاده از نمک تصفیه شده ید دار است :
تشکری یکی از راههای بسیار مناسب برای جلوگیری از ورود این مواد به داخل غذاهای مصرفی را استفاده از نمک تصفیه شده بیان می کند. یعنی نمکی که در آن با روش تبلور دوباره ناخالصیهای محلول و نامحلول آن حذف شده و کاملا بهداشتی شده است. او می گوید آنچه در صنعت برای تولید اینگونه نمک به کار گرفته میشود به طور خلاصه عبارت است از انحلال نمک در آب، رسوب دادن ناخالصیها از طریق افزودن مواد شیمیایی و فیلتراسیون، تبخیر آب نمک و تشکیل کریستالهای خالص شده و خشک کردن این کریستالها به گونه ای که رطوبت آن به کمتر از یک دهم درصد برسد.
● کاربرد نمک تصفیه شده:
از اینگونه نمک میتوان برای مصارف خوراکی خانوار، مصارف صنعتی همچون صنایع کنسرو ، نانوایی، لبنی، سوسیس و کالباس و بیسکویت سازی و... مصارف داروسازی و تولید غذای دام استفاده کرد.
توصیه های مهم برای استفاده از نمک تصفیه شده:
اگرچه برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و افزایش فشار خون مصرف کم نمک توصیه میشود ، اما همان مقدار کم نیز باید از نمکهای یددار تصفیه شده بدست آید تا هم ید مورد نیاز بدن را تامین کند و هم عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصیهای نمک را برطرف کند.وجود ناخالصیها در نمک علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث کاهش شوری نمک شده، در نتیجه افزایش مصرف نمک را به دنبال دارد. نمک های تصفیه شده به دلیل خلوص بالا، ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می کنند. اما باید توجه داشت نمکهای ید دار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند چرا که ید خود را از دست میدهند.
بهتر است نمک ید دار در ظروف پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی با سرپوش محکم و بدون منفذ نگهداری شوند.در هنگام خرید، همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده روی بسته بندی باید دقت کرد.نکته بسیار ضروری دیگر آنست که هرچه از تاریخ تولید یک ماده غذایی بگذرد از کیفیت آن کاسته میشود.پس ضمن آن که به اندازه مصرف ، خرید می کنید ، به تاریخ تولید نیز بسیار دقت کنید.
منبع : علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند


همچنین مشاهده کنید