شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ ژوئن سال۱۷۱۲ ـ زادروز ژان ژاک روسو و نظریه « مسئولیت منتخب مردم در وفای به عهد»


۲۸ ژوئن سال۱۷۱۲ ـ زادروز ژان ژاک روسو و نظریه « مسئولیت منتخب مردم در وفای به عهد»
امروز زادروز «ژان ژاک روسو» اندیشمند بزرگ است که ۲۸ ژوئن سال۱۷۱۲ در سویس امروز و فرانسه آن روز به دنیا آمد و ۷۹ سال عمر کرد. اشاره به یک نکته از گفته های او مشکلات انسان را روشن می سازد. وی گفته است: انسانها آزاد و برابر به دنیا می آیند، ولی می بینیم که در این دنیا در همه جا در زنجیز هستند و از رنج و ستم، تبعیض، و از جدایی ها (اختلاف طبقاتی بر حسب دارایی و پول) ناله می کنند و این ناله گاهی به فریاد و ... مبدل می شود.
اندیشه ها و نظرات رادیکال و انقلابی روسو در عصر روشنگری کمکی بزرگ به روشن شدن آتش انقلاب فرانسه و بعدا رشد مکتب های سوسیالیستی کرد و در عین حال منجر به برانگیخته شدن احساسات ناسیونالیستی شد و این احساسات را تقویت کرد.
روسو را از اصحاب فلسفه حکومتی کنتراتاریانیسم (فرضیه قرارداد) دانسته اند که عقیده ای است سیاسی (مربوط به حکومت) بر این پایه که دولت مکلف است بر اساس قراردادی که برای اجراء و رعایت آن انتخاب شده است رفتار کند. بنابراین، اعمال یک دولت انتخابی باید بر پایه موافقت عمومی باشد و نقض قرارداد باعث لغو آن خواهد شد و اگر دولت (قوه مجریه) مقاومت کند و کاری از دست قوه قضائیه برای حل مسئله ساخته نباشد، جامعه این حق را خواهد داشت که به راههای دیگر متوسل شود.
مفسران این فلسفه قول و وعده متقاضیان مشاغل انتخابی را پیش از احراز سمت (انتخاب شدن) نوعی بستن قرارداد با مردم خوانده اند زیرا که مردم (رای دهندگان) به اعتبار این وعده و تعهدات آنان را برگزیده اند و خلف وعده نه تنها گناه، بلکه جرم است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید