جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پوششی سریع برای دیوارها


پوششی سریع برای دیوارها
دیوارها از جمله آسیب پذیرترین سطوح خانه هستند. آنها علاوه بر ترك خوردگی ناشی از افت ساختمان و گذشت زمان، همواره بر اثر برخورد كوچكترین جسم سختی مورد صدمه قرار می گیرند. حال گاهی این آسیب ها چندان زیاد نبوده و یا محل وقوعشان به صورتی است كه با به كارگیری روش هایی مانند نصب تابلو یا دیواركوب و یا آویختن پرده های تزئینی پوشش یافته و در معرض دید قرار نمی گیرند ولی اگر موقعیت قرارگیری صدمات به گونه ای باشد، كه با هیچ یك از راهكارهای فوق پوشیده نشده و ظاهر نازیبایی را در محیط به وجود آورده است، نگران نباشید. در چنین شرایطی تكنیك های متعددی وجود دارند كه شما می توانید با انتخاب و اجرای مناسب ترین آنها، نه تنها نمای آسیب دیده دیوار موردنظر را با صرف هزینه ای اندك و در مدت زمان كمی پوشش دهید، بلكه به این ترتیب ظاهر متفاوت و زیبایی را از آن دیوار نمایان می سازید. در اینجا به دو نمونه از آنها اشاره خواهیم كرد:
۱- تكنیك بافت دار كردن: برای بافت دار كردن مواد و روش های مختلفی وجود دارد، یكی از این مواد، تركیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان است به گونه ای كه خمیری تقریباً شل حاصل شود.
برای این منظور می توانید میزان آب و پودر مل را آن قدر تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برای غلظت خمیر دست یابید.
خمیر حاصله در واقع همان بتونه است كه برای پر كردن فرورفتگی های داخل دیوار استفاده می شود.
توضیح: برای درست كردن این خمیر جهت نمونه ای كه اشاره خواهیم كرد از رنگ روغنی قهوه ای استفاده كنید.
خمیر را به وسیله كاردك به صورت تكه تكه بر روی سطح دیوار آسیب دیده بمالید. برای این منظور كاردك را تنها به یك جهت حركت نداده و سعی نكنید كه بافت ایجاد شده را صاف و یكنواخت سازید بلكه زیبا بودن این قبیل پوشش ها به اتفاقی بودن آنها است. پس از گذشت مدت زمان لازم برای خشك شدن این لایه بافت دار خمیری بر روی دیوار این بار همین خمیر را با رنگ روغنی كرم درست كرده و دوباره با همان روش بر روی سطوح بافت دار قهوه ای قبلی بكشید. با این تفاوت كه غلظت خمیر در این مرحله بسیار كمتر بوده و در نتیجه لایه های نازك تری را بر روی بافت خشن و نسبتاً ضخیم قبلی بر جای می گذارد. به این ترتیب دیوار آسیب دیده و پر از ترك و ضربه خوردگی اكنون به دیواری زیبا و بافت دار تبدیل شده است البته الگوی رنگی ذكر شده تنها برای ارائه ایده ای نو مطرح شد. شما می توانید از رنگ های دلخواه و هماهنگ با محیط با همین روش استفاده كنید.
۲- تكنیك طرح دار كردن: یكی از روش های طرح دار كردن دیوار كه برخلاف روش فوق طرح ملایمی را بر روی دیوار بر جای گذارده و كاربرد آن تقریباً در بیشتر مكان ها امكان پذیر است، تكنیك رنگ برداری نام دارد.
به این ترتیب كه ابتدا رنگ موردنظر را آماده كرده و سپس با قلم مو و یا غلتك به صورت نیمه رقیق بر روی دیوار پوشش دهید. حال دستمال نخی نسبتاً زبری را در دست تان به صورت مچاله درآورده و به صورت ضربه ای بر روی رنگ خیس تماس دهید. با این روش رنگ اضافی از روی سطح دیوار برداشته شده و همزمان با انتقال به پارچه، نقش مچاله شده پارچه بر روی دیوار باقی می ماند.
توضیح: از آنجایی كه برای انجام این روش می بایست هنگام رنگ برداری رنگ زیرین خیس باشد، به سرعت عمل زیادی نیاز دارد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید