سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۴ ژوئن


● ۱۳۱۴: اسکاتلندی ها در پی پیروزی برانگلیسی ها در جنگ Bannock burn از اینگلند جدا شدند و اعلام استقلال کردند.
● ۱۵۰۹: هنری هشتم که ازدواجهای مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.
● ۱۵۹۷: نخستین گروه دریایی هلند به جزیره جاوه (دراندونزی امروز) رسید. با این سفر مقدمه استعمار جزایر اندونزی توسط هلندی ها آغاز شد که تا دهه ۱۹۴۰ ادامه یافت. این جزایر در زمان ورود هلندی ها از تمدن و فرهنگ کامل برخوردار و دارای حکومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته ای از این جزایر را جزایر ملوک می خواندند. هلندی ها پس از استعمار، این جزایر را «هند هلند!» نامیدند.
● ۱۷۹۳: در پاریس اعلام شد قانون اساسی فرانسه که نظام آن کشور را جمهوری اعلام داشته برای اجرا آماده است.
● ۱۸۱۲: ارتش ناپلئون در این روز از رود نیمنNeman گذشت و حمله به روسیه را آغاز کرد. هیتلر نیز در ژوئن ۱۹۴۱ (همان ماه) همین اشتباه را مرتکب شد و به قلمرو دولت مسکو حمله نظامی برد. این دو حمله آغاز پایان کار هر دو ـ ناپلئون و هیتلر ـ بود. اگر هیتلر فرصت خواندن تاریخ را کرده بود مرتکب این اشتباه نمی شد و تاریخ جهان مسیر دیگری را می پیمود.
● ۱۸۹۴: کمیته بین المللی بازیهای المپیک(I.O.C) تصمیم گرفت که این مسابقات پهلوانی جهانی هر چهار سال یکبار برگذار در یک کشور جهان (طبق رای اکثریت اعضای کمیته) برگذار شود.
● ۱۹۱۶: در جریان جنگ جهانی اول، از چنین روزی نبرد خونین و خندقی «سم Somme » در خاک فرانسه آغاز شد. در جریان همین نبرد بود که برای نخستین بار در طول تاریخ، تانک به عنوان یک جنگ افزار بکار رفت.
● ۱۹۲۶: از این روز در سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی اعتراض نظامیان در دو پادگان مراوتپه و سلماس در خراسان و آذربایجان از عقب افتادن جیره و مواجبشان از این روز آغاز شد و مسئله ساز گردید.
● ۱۹۳۲: با انجام یک کودتای نظامی در سیام (تایلند) سلطنت در این کشور مشروطه و حکومت، دمکراتیک شد.
● ۱۹۳۲: نتیجه نهایی کودتای نظامی تایلند که در این روز روی داد تبدیل نظام این کشور به مشروطه (دمکراسی) و کاهش اختیارات پادشاه بود.
● ۱۹۴۸: محاصره برلن غربی توسط نیروهای شوروی و قطع راههای زمینی به این شهر اشغال شده آغاز گردید که به تشدید جنگ سرد انجامید.
● ۱۹۵۷: دیوان عالی آمریکا ضمن رسیدگی به یک پرونده قضایی، ادعای شاکی آن را که گفته بود تصویر مستهجن نشان دادن و کارهایی از این دست (Obscenity) جزیی از آزادی بیان است رد کرد و رای داد که اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا (بیل آو رایتز) آزادی این کارها را تضمین نکرده است. این رای از آن پس لازم الرعایه شده است.
● ۱۹۸۳: دولت سوریه ورود یاسر عرفات را به این کشور ممنوع کرد.
● ۲۰۰۵: حاخام «یدیدا شوفط» روحانی ارشد یهودیان ایرانی سراسر جهان در ۹۷ سالگی درگذشت. وی در ۱۴ نوامبر ۱۹۰۸ در شهر کاشان به دنیا آمده بود. روحانیت کلیمیان از ۱۲ نسل پیش از آن در این خانواده ایرانی تداوم داشت.
● ۲۰۰۷: بانک مرکزی ایران نرخ تورم در وطن ما را ۱۶ و ۶ دهم درصد اعلام کرد کرد. قبلا این نرخ ۱۶ و ۸ دهم درصد بود.
● ۲۰۰۷: در واشنگتن اعلام شد که که مدیریت سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصمیم گرفته است که اسناد محرمانه «سیا» و عمدتا مربوط به دهه های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰، و ۱۹۷۰ این سازمان را از طبقه خارج و در آرشیو ملی جهت مطالعه محققان قرار دهد. اگر این تصمیم عملی شود اسناد مربوط به براندازی ۲۸ امرداد ۱۳۲۸ ایران (دولت مصدق) هم علنی خواهند شد و ....
شبکه تلویزیونی ای. بی. سی. آمریکا که این خبر را پخش کرد تصویر زیر را هم که طراحی کرده بود نشان داد:
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید