چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شب ادراری در کودکان هشداری برای ابتلا به صرع است.


شب ادراری در کودکان هشداری برای ابتلا به صرع است.
● تعریف: صرع یک بیماری است که با تشنج‌های مکرر در یک دوره زمانی خود را نشان می‌دهد.
تشنج به یک حمله ناگهانی در فعالیت الکتریکی مغز اطلاق می‌شود که می‌تواند باعث کاهش هوشیاری، حرکات مکرر و انقباضات عضلانی ‌شود.
٢٥% موارد صرع در سنین قبل از ٥ سالگی بروز کرده و ٥٠% آن قبل از ٢٥ سالگی خود را نشان می‌دهند، صرع می‌تواند موروثی ‌باشد و در خانواده‌های خاصی شیوع بالاتری دارد.
مغز از مجموعه‌ای سلول عصبی به نام نورون تشکیل شده است و افکار و احساسات و اعمال فرد تحت‌کنترل مغز است.
سلول‌های عصبی حدود ٨٠ بار در ثانیه از خود سیگنال صادر می‌کنند ولی شرایط مختلف و محرک‌های مختلف باعث می‌شوند سلول‌های عصبی حدود ٥٠٠ بار در ثانیه تولید سیگنال کنند که حدود ٧٠-٥٠ درصد موارد صرع که علت تولید سیگنال‌های غیرطبیعی است مشخص نیست که به این نوع صرع – صرع نامشخص گویند و بعضی موارد انواع صرع به علت آسیب‌های مغزی در بدو تولد به علت کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز، ضربه به سر یا خونریزی شدید، عدم تطابق و سازگاری خون مادر و بچه، عفونت، ارث، نقایص مادرزادی و غیره به‌وجود می‌آید.
با توجه به بررسی کامل انواع صرع مثل ١- صرع بزرگ ٢- صرع کوچک و صرع قسمت گیجگاهی و صرع چشایی و بویایی و صرع مداوم و در نوع دیگر صرع بدون حرکت و غیره در این مقوله به بررسی شب‌ادراری کودکان که می‌تواند هشداری برای ابتلا به صرع باشد می‌پردازیم.
شب‌ادراری در کودکان هشداری به والدین در مورد ابتلای کودکان به بیماری صرع است چون جزء علائم این بیماری محسوب می‌شود.
گزارشات دقیق امریکا در سال ٢٠٠٦ شب‌ادراری می‌تواند نشان‌دهنده بروز حملات در هنگام خواب کودکان باشد به طوری که هنگام خواب کودک دچار حملات صرع شده و به طور حتم متوجه این حملات نمی‌شود و فقط نشان آن شب‌ادراری است که باقی می‌ماند.
به همین دلیل با بیان این مطلب شب‌ادراری باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد تا در صورت ابتلا کودک درمان‌های مربوط به این بیماری انجام شود. در این موارد به والدین توصیه می‌شود که در ساعات مختلف شب کودک را کنترل کنند تا زمان شب‌ادراری آنها مشخص شود.
در برخی موارد علت شب‌ادراری به اشتباه بیماری‌های عصبی عنوان می‌شود که درمان‌های مربوط به آن صورت می‌گیرد. در صورتی که با بررسی شب‌ادراری در کودکان می‌توان علت اصلی را تشخیص داد.
یکی از راه‌های تشخیص آن سابقه بیماری صرع در زمان نوزادی یکی از افراد خانواده است، هم‌چنین در صورت مصرف داروهای مربوط به صرع اگر موارد شب‌ادراری کاهش یابد نشان‌دهنده حملات صرع است.
منبع : انجمن صرع ایران


همچنین مشاهده کنید