شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هر تشنجی در کودکان صرع نیست.


هر تشنجی در کودکان صرع نیست.
تشنج‌های مکرر بدون تب را که عموماً در کودکان رخ می‌دهد صرع می‌گویند که این تشنج‌ها به علت تکان‌های غیرطبیعی الکتریکی در مغز به‌وجود آمده و معمولاً با علائم بالینی همراه است.
برای تشخیص بیماری صرع نیاز به تأیید این پدیده از لحاظ فیزیکی و ثبت آن توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرافی است. بنابراین نمی‌توان هر نوع تشنجی در کودکان را صرع قلمداد کرد.
استفاده از دستگاه مذکور علاوه بر ثبت و تأیید حملات صرع قابلیت تشخیص و تمایز حملات صرعی را از حملات غیرصرعی در کودکان داراست. همچنین با استفاده از این دستگاه می‌توان مکان دقیق حملات الکترونیکی ایجاد شده درمغز را مشخص نمود.
حملات ریسه رفتن، تکان‌های خواب و خواب‌گردی از تشنج‌های غیرصرعی در کودکان است که اصولاً با صرع اشتباه شده و این اشتباه باعث تجویز داروهای صرع در این کودکان می‌شود و پیامدهای ناخوشایندی برای کودکان به همراه دارد.
دوران کودکی و نوجوانی شایع‌ترین سنین بروز تشنج است که برخی از این تشنجات از صرع ناشی می‌شوند و این بیماری نیز می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف را شامل شود. اما اکثریت تشنجات یادشده قابل درمان و کنترل هستند و بیماری صرع می‌تواند ناشی از عوامل قبل از تولد (ژنتیکی و فامیلی) عوامل حین تولد (ضربه‌های زایمانی، خفگی‌های زایمانی) و عوامل پس از تولد شامل اسهال، استفراغ، عفونت‌ها و ذات‌الریه در کودکان باشد.
منبع : انجمن صرع ایران


همچنین مشاهده کنید