پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

انتخاب داروی مناسب و موفقیت درمان صرع


انتخاب داروی مناسب و موفقیت درمان صرع
انتخاب دارو از جمله مهم‌ترین گام‌های درمانی در افراد مبتلا به صرع است. پزشک شما دارو را با توجه به نوع تشنج و با لحاظ نمودن فاکتورهایی همچون اثربخشی دارو، عوارض جانبی و تحمل دارو،‌اثرات آن بر کیفیت زندگی و همچنین توجه به مسائل اقتصاد درمان انتخاب می‌کند در این رابطه پاره‌ای نکات عملی وجود دارد که به صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم.
١) گام اول قبل از شروع درمان، ‌تشخیص صحیح است و هرگونه تعجیل در این رابطه ممکن است با درمان غیرضروری مواردی که نیاز به درمان با داروهای ضدتشنج ندارند هم‌چون موارد مقلدهای صرعی و یا تجویز داروهای نامناسب همراه باشد که نه تنها به درمان تشنج کمک نمی‌کند بلکه سبب تشدید آن می‌شود همجون موراد تجویز کاربامازپین یا فنی توئین در مبتلایان به صرع نوع آبسانس.
٢) تحمل دارو توسط بیمار از نکات دیگری است که در موفیت یا شکست درمان حایزاهمیت است لذا شکل دارو (قرص یا شربت) خصوصاً در کودکان و همچنین تحمل گوارشی دارو بالاخص در مورد داروهایی که تحریک گوارشی می‌دهند از جمله سدیم والپروات و اتوسوکسیماید حایزاهمیت است و چنانچه در این رابطه مشکل دارید با پزشک خود در میان گذارید و راه‌حل بخواهید.
٣) توجه به اثرات داروهای ضدصرع بر وضعیت تغذیه و فعالیت‌های ذهنی افراد مصروع از دیگر مسایلی است که باید به آن توجه کرد. این مسئله خصوصاً در گروه سنی کودکان که توجه به رشد و تغذیه ایشان حایزاهمیت است مورد توجه قرار گیرد از طرفی توجه به اختلالات رفتاری در کودکان به دنبال مصرف برخی داروها و همچنین اثرات آن بر فعالیت تحصیلی و تمرکز ذهنی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
٤) توجه به سن بیمار و مسایل مرتبط با فیزیولوژی گروه سنی از دیگر نکات حایزاهمیت است. در کودکان شیرخوار و خردسال سیستم‌های کبدی و کلیوی بلوغ کامل نیافته‌اند و در افراد مسن ظرفیت این سیستم‌ها با محدودیت روبرست.
لذا توجه به نوع دارو، بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی و انجام آزمایشات دوره‌ای تست‌های کلیوی و کبدی ضروری است.
٥) توجه به جنس بیمار از دیگر نکات حایزاهمیت است. برخی داروها همچون سدیم والپروات از دوران بلوغ می‌تواند با افزایش ریسک بروز کیست‌های تخمدان و نامنظمی عادت ماهانه همراه می‌شود و در سنین باروری در خانم‌هایی که قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند توجه به تداخل با برخی داروهای ضدتشنج از جمله فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین لازم است.
در مادرانی که به فرزندشان شیر می‌دهند توجه به داروهایی که وارد شیر می‌شوند و غلظت کم یا زیاد آنها اهمیت دارد. اتوسوکسیماید بیشترین غلظت را در شیر دارد لذا این بیماران زمان مصرف دارو را لازم است به نحوی تنظیم کنند که حداقل تأثیر بر کودک را داشته باشد یا با نظر پزشک خود از داروی جایگزین استفاده نمایند.
فنی‌توئین و کاربامازپین حداقل غلظت را در شیر ایجاد می‌کنند.
در خانم‌هایی که در سن باروری بوده و قصد بارداری دارند نیز توجه در انتخاب داروهایی که تأثیر ناهنجار بر جنین نداشته باشد ضروری است در این رابطه مشاوره قبل از بارداری جهت تنظیم یا تغییر دارو کمک‌کننده است.
٦) مصرف برخی دیگر داروها نیاز به معاینات دوره‌ای چشم پزشکی دارد. از جمله توپیرامات که برای فشار داخلی چشمی به صورت دوره‌ای جهت بررسی از نظر بروز گلوکوم (آب سیاه) و هم‌چنین بررسی میدان بینایی در مصرف‌کنندگان سابریل (ویگاباترین) اهمیت دارد.
پزشک باید برای بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک ارثی نیز برحسب نوع بیماری زمینه‌ای داروهایی انتخاب کند که اثر منفی روی متابولیسم مربوطه را نداشته باشند.
منبع : انجمن صرع ایران


همچنین مشاهده کنید