جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جزئیات یک جلسه‌ی مهم!


جزئیات یک جلسه‌ی مهم!
● کارهایی که قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده حتماً باید انجام بدهند
همین طوری نباید اتفاق بیفتد: اینکه یک نفر دست توی جیبش کند یا دست توی گاوصندوقش کند یا دسته‌چکش را باز کند و مبلغی را یک نفر دیگر نیاز دارد، به‌ش بدهد و از همدیگر خداحافظی کنند و بروند تا روز و ساعتی که قرض‌گیرنده بیاید وام قرض‌دهنده را صاف کند و باز از همدیگر خداحافظی کنند و تمام! نه! اتفاقی کامل‌تر باید بیفتد. این جلسه نباید سرپایی برگزار شود.
درست خواندید! داریم از یک «جلسه» حرف می‌زنیم. جلسه‌ای که به جا نیاوردن آدابش، ممکن است حداقل به ضرر یکی از طرفین قرض‌بده یا قرض‌بگیر تمام شود. توصیه می‌کنیم این پنجره را نبندید و این مقاله را تا تهش بخوانید.
▪ آداب جلسه‌ای که در آن به کسی پول قرض می‌دهیم
▪ یا: آداب جلسه‌ای که در آن از کسی پول قرض می‌کنیم
این لیست کارهایی است که برای یک وام مدت‌دار، قرض‌بده و قرض‌بگیر باید حتماً بکنند و به هیچ وجه (بقیه‌ی جمله آدم را یاد عروسی و دامادی‌ها می‌اندازد:) از روی همدیگر خجالت نکشند یا نترسند!
۱) مقاله‌ی «یک نفر به من بگوید ربا چیستِ» سایت ۵روز را بخوانند بعد، هر قرارمداری می‌خواهند، بگذارند!
۲) سررسید وام را مشخص کنند.
۳) قراردادی تنظیم کنند. یعنی روی یک کاغذ قشنگ بنویسند کی دارد به کی قرض می‌دهد و چقدر قرض می‌دهد و او که قرض می‌گیرد، کِی باید پول او را که قرض داده برگرداند و کی یا کی‌ها ضامن او هستند و خلاصه جزئیات دیگری از همین دست. این اسمش کاغذبازی نیست. تعارف را باید کنار گذاشت! کم یا زیادی مبلغ قرض مهم نیست؛ مهم این است که می‌خواهید همه چیز روشن باشد و این بسیار کار سنجیده و مطمئنی است. چه کسی از فردایش خبر دارد؟ چه بسیار دو نفرهایی که به هم پول قرض داده‌اند و وقتی یکی آمده که پول دیگری را پس بدهد، دیده آقا نیست؛ مدتهاست از این جهان رفته! یا برعکس، دومی رفته سراغ طلبش، دیده که حلوای وفات اولی خیلی وقت است سرد شده! حالا ورّاث داغدار از کجا دستگیرشان بشود که مرحوم بدهکار بوده یا نبوده؟ در ثانی، چه بسیار وقتهایی که اولی بکل یادش رفته قرضی هم به کسی داشته و شدیداً منکر شده؛ یا دومی هر نوع وصول پولی را قویاً تکذیب کرده (در حالی که واقعاً پولش را گرفته) یا سر تصفیه حساب وهم برش داشته که خیلی بیشتر از این حرفها به اولی قرض داده و این مقدار که دارد می‌دهد، خیلی کم است و از این حرفها. گفتیم که، کی از فردایش خبر دارد؟
۴) قراردادشان را محکم کنند. شاهد یا ضامن یا سندی درست و حسابی لازم است تا بازگشت پولی را که قرض‌بده داده، از سوی قرض‌بگیر ضمانت کند. تقصیر خودت است اگر در قرضی که داده‌ای یا گرفته‌ای، بی‌اعتنا بوده‌ای به قرص و محکم کردن قراردادت؛ و حالا دیده‌ای که حقت ضایع شده و داری اذیت می‌شوی.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید