پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

عادت در بهداشت مواد غذائی


دانستن اطلاعات اولیه تغذیه‌ای در مورد ترکیب غذا احتیاجات غذائی افراد در حالات و شرایط مختلف برای هر فردی لازم و ضروری است. اما یک نکته دیگر را باید اشاره کرد و آن این است که اگر با در نظر گرفتن همه جنبه‌های مختلف فوق‌الذکر ماده غذائی خریداری و به خانه آورده شد باید دید که آیا آن غذا از نظر بهداشتی سالم یا آلوده است؟ و آیا در محیط خانه می‌توان آن غذا را با وسایل و امکاناتی که وجود دارد برای مدت کوتاه یا طولانی نگهداری کرد یا خیر؟
اغلب اتفاق می‌افتد غذائی که با زحمت زیاد و تحمل مخارج برای مصرف خانواده تهیه شده به‌علت آلودگی قبلی و یا آلودگی در منزل وقتی به‌ مصرف رسید یک یا چند نفر افراد خانواده را مبتلاء به مسمومیت غذائی نموده است. غذاها ممکن است در خارج از منزل در محل تولید آلوده شوند مثلاً سبزیجات در محل کشت، اگر کودهای حیوانی مصرف شده باشد و یا به‌وسیله آب‌های آلوده‌ای که از داخل شهرها یا دهات عبور می‌کند. مزرعه سبزی کاری آبیاری شده باشد در این‌صورت سبزیجات ممکن است به تخم انگل‌های مختلف که از همه مهمتر کرم درازیا ”آسکاریس“ و کرمک یا ”اکسیور“ می‌باشد آلوده شود و یا ممکن است به میکروب‌ها مولد بیمارهائی از قبیل تیفوئید یا حصبه، اسهال خونی و حتی و با آلودگی پیدا کند.
میوه‌جات در مزرعه ممکن است در اثر تماس با خاک یا زمین آلودگی‌های فوق را پیدا کند به‌علاوه غالباً اتفاق می‌افتد که سمپاشی درختان میوه به‌منظور مبارزه با آفات نباتی اغلب ممکن است میوه‌جات و حتی بوته‌های سبزی را که در مجاور میوه واقع شده‌اند آلوده نماید.
گوشت ممکن است در کشتارگاه‌ها به‌وسیله افراد آلوده شود و یا اینکه ممکن است حیوان به یک کسالت یا بیماری مبتلاء باشد که در این صورت مصرف گوشت جگر و سایر قسمت‌های بدن آن سبب انتشار بیماری در انسان گردد. مثلاً گوشت گاو آلوده به تنیا سبب بیماری انگلی در انسان می‌شود گوشت خوک سبب آلودگی به انگل تریشین می‌گردد شیر گاو و گوسفند مبتلاء به تب‌مالت اگر کاملاً جوشانده نشود یا پاستوریزه نگردد سبب بیماری در انسان می‌گردد حتی تماس با حیوانات مبتلاء به تب‌مالت و آلوده شدن هوا به گرد و غبار طویله از راه نفس ممکن است سبب ابتلاء به تب‌مالت و آلوده شدن گردد. گوشت و میوه و سبزی در فروشگاه‌ها نیز ممکن است به‌وسیله دست فروشنده‌ و یا محیط فروشگاه آلوده گردد اغلب ممکن است قصاب با زخم کوچک چرکی که در دست یا زیر ناخن‌ها دارد گوشت را آلوده کند و اگر چنین گوشتی در منزل کاملاً پخته نشود و حرارت لازم برای متلاشی شدن میکروب‌ها به آن نرسد ممکن است پس از مصرف ایجاد مسمومیت غذائی کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید