جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ ژوئن ۲۰۰۴ ـ پرونده شکنجه در ابوغریب تا سالها باز خواهد ماند - امکان احضار مقامات ارشد به این دادگاه


۲۳ ژوئن ۲۰۰۴ ـ پرونده شکنجه در ابوغریب تا سالها باز خواهد ماند - امکان احضار مقامات ارشد به این دادگاه
سرهنگ «جیمز پهل» قاضی دادگاه نظامی که متهمان به ارتکاب شکنجه در زندان ابوغریب را محاکمه می کند ۲۱ ژوئن ۲۰۰۴ بپذیرفت که فرماندهان ارشد و مقامات غیر نظامی را می توان برای ادای شهادت و پاسخگویی به ادعای متهمان آن پرونده به دادگاه احضار کرد. این پرونده در سال ۲۰۰۷ همچنان باز بوده است.
متهمان پرونده شکنجه زننده و خلاف اخلاق زندانیان ابوغریب که تا کنون در جلسات مقدماتی محاکمه حاضر شده اند گفته اند که طبق «دستور از بالا» اقدام به شکنجه به منظور آماده ساختن متهمان به اعتراف می کردند و خودشان شخصا علاقه ای به این کار نداشتند. بر همین پایه، وکیلان مدافع آنان از قاضی نظامی خواسته بودند که اجازه دهد فرماندهانی چون ابوزید، سانچز، متز و حتی رامسفلد و جورج بوش احضار شوند تا صحت ادعای متهمان روشن گردد و پای آمران هم به میان کشیده شود.
سرهنگ پهل همچنین رای داده است که زندان ابوغریب به عنوان «صحنه جرم» تا پایان محاکمه نباید تخریب و یا تغییر شکل داده شود. جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که این زندان را باید تخریب کرد. در سال ۲۰۰۷ گفته شد که این پرونده بعد از سال ۲۰۰۸ و پایان دوران ریاست جمهوری جورج بوش (پسر) هم باز خواهد بود و سر و صدای بیشتری از آن برخواهد خاست.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید